Cerpen : 28 Mei

28 Mei, 9.00 pagi

“Eh, kawan-kawan, apa kecoh-kecoh ni. Ada cerita baru ke?” jeritan Adila membuatkan keadaan di kelas itu sunyi seketika.
“Kau tak tahu ke Adila, semalam Solehah ditangkap curi-curi keluar asrama lagi,” ujar Rahimah menggamit kembali suasana di kelas 5A itu.
“Ye ke?...uh…macam mana aku boleh terlepas cerita panas ni,” keluh Adila. “Tu la kau, asyik berkepit dengan novel je. Mana nak tahu isu semasa dalam kelas ini,” ujar pula Aini.
“Tapi kan kawan-kawan, sejak minah sombong tu masuk sekolah kita tahun lepas, selalu sangat dia buat hal. Dua minggu lepas, dia dipanggil guru disiplin kerana disyaki mencuri wang koperasi. Bulan lepas dia ditangkap mencuri makanan di kantin,”sambung Adila lagi.
“A’ah la…Ada-ada je si Solehah tu,” sampuk seorang lagi ahli kelas tu.
“Biasalah, nak cari publisiti murahan la katakan,” ujar Sofea diikuti hilaian ketawa pelajar-pelajar kelas 5A.

Begitulah suasana di kelas 5A Sekolah Menengah Agama Perempuan Cahaya Islam. Nama sahaja sekolah agama, namun hanya segelintir daripda mereka yang benar-benar mengamalkan ajaran Islam. Bagi kelas 5A, gossip panas, umpat-mengumpat dan fitnah-memfitnah sudah jadi hobi seharian mereka.

Sedangkan Allah SWT berfirman yang bermaksud “Janganlah sesetengah kamu mengumpat sesetengah yang lain, adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudara yg mati (jika demikian keadaannya mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya,” Surah Al-Hujurat Ayat 12.

“Kawan-kawan, nak tahu tak ada orang tu buat kes lagi,” Adila sengaja menguatkan suaranya tatkala Solehah menjejakkan kaki ke dalam kelas 5A.
Solehah hanya berdiam diri. Dilihatnya ahli kelas yang lain tersenyum-senyum sinis terhadapnya. Kemudian Sofea pula menambah, “Ye lah, budak malang mana la tu kan? Tak habis-habis menyusahkan guru-guru di sekolah ni,”
 “Dah la tak sedar diri dia tu budak baru, dah pandai buat hal kat sekolah ni….Nama kalau tak silap aku Solehah kan…Hish…Hish…Kesian mak bapak dia kan…Anak diberi nama Solehah, tapi perangai buruk sungguh,” Adila masih tidak puas menyakat Solehah. Sengaja dia ingin menyakitkan hati Solehah. Rakan-rakan yang lain hanya ketawa mendengarkan kata-kata Adila.
Pang!! Kelas 5A yang riuh-rendah itu bertukar senyap. Pipi Adila tiba-tiba bertukar kemerah-merahan dek tamparan kuat Solehah ke atasnya.
“ Kau boleh mengata aku. Aku tak kisah. Tapi korang jangan membabitkan umi abah aku. Aku tak pernah kacau hidup korang. Tapi kenapa dari dulu korang suka sangat ganggu aku. Hei, dah la tu..Boleh tak korang jangan sibuk-sibuk hal aku lagi,” suara Solehah kedengaran serak-serak kerana menahan tangisan. Lantas dia mengangkat punggung dan berlari keluar dari kelas itu.

*******
28 Mei, 10.30 pagi

“Julia, kenapa kerusi Solehah kosong. Dia tak masuk kelas lagi ke?” soalan yang diajukan guru kelas 5A, Cikgu Murni segera membuatkan kelas itu bertukar sepi. Nama ‘Solehah’ seolah-olah satu kejutan buat mereka. Peristiwa pagi tadi segera terbayang di mata setiap ahli kelas 5A.
“Entah la Cikgu, tadi …er…er…Solehah ada. Selepas itu dah tak tahu dia ke mana,” jawab Julia selaku ketua kelas 5A.
“Cikgu sebenarnya tahu apa yang berlaku antara pelajar kelas ni dan Solehah. Kalian semua tidak pernah nak menganggapnya sebagai rakan kan? Kalian pernah tak tanya dia kenapa dia mencuri duit koperasi dan makanan di kantin? Kenapa  dia selalu curi-curi keluar asrama tiap-tiap malam? Cikgu takkan beritahu kalian tetapi  Cikgu nak kalian cari Solehah sekarang dan selesaikan masalah kalian dengan dia. Cuma satu je pesanan Cikgu, jangan sekali-kali abaikan Solehah.”
“Eh, Adila, kenapa kau termenung je ni?” Sofea bertanyakan keadaan kawan karibnya sejurus sahaja Cikgu Murni beredar dari kelas 5A.
“Tak ada apa, cuma aku teringatkan kata-kata Cikgu murni tadi. Aku rasa kita dah keterlaluan terhadap Solehah,” Adila menyarakan kekesalannya.
“Eh, tetiba je kau ni. Dulu kau bukan main lagi benci dan meluat  dengan si Solehah tu. Kenapa sekarang ni kau kasihankan dia?” kata Sofea lagi.
“Aku bukan apa…Apa-apa pun dia tetap kawan kita. Kau ingat tak hadis tentang sahabat yang kita belajar tu? Tak silap aku macam ni la hadis tu, seorang Muslim adalah saudara dengan muslim yang lain, ia tidak menzaliminya, merendahkannya, menyerahkan (kepada musuh) dan tidak menghinakannya,” ujar Adila lagi.
“Betul kata kau tu. Tadi terkejut betul aku masa dia melawan ejekan kita. Ye lah, selama ini kan dia senyap je dan tak pernah menyampuk cakap kita. Aku rasa kita patut  cari Solehah dan minta maaf dengan dia,” pujuk Sofea.
“Baiklah kalau begitu. Jom kita ajak kawan-kawan yang lain,” belum sempat Adila bersuara  kepada penghuni kelas 5A, Julia masuk ke kelas dalam keadaan termengah-mengah.
“Kawan-kawan, aku ada berita buruk nak disampaikan kepada korang ni. Solehah…Solehah…Dia kemalangan dan berada di hospital sekarang ni,” cemas sahaja bunyi suara Julia.
“Mana kau tahu berita ni? Kau jangan main-main Julia,” tanya Adila.
“Ya Allah, aku tak tipu. Cikgu Murni beritahu aku tadi. Tak sangka pula aku, semasa dia beredar dari kelas tadi, dia terus ke keluar dari pagar sekolah. Aku pun tak tahu dia ke mana. Tapi yang pasti orang ramai jumpa dia di simpang empat satu kilometer dari sekolah kita,” sambung Julia lagi.
“Okay, sekarang ni kita dah tak ada masa. Baik kita minta izin pengetua untuk menziarahi Solehah di hospital.,” kata Sofea memberikan cadangan.
“Jom!” sahut semua ahli kelas 5A.

*******
28 Mei, 12.30 tengah hari

“Murid-murid, doktor masih belum beritahu apa-apa tentang keadaan Solehah. Oh, ini sekeping kertas yang berada di tangan Solehah semasa di tempat kejadian. Kalian bacalah,” beritahu Cikgu Murni sambil menghulurkan kertas yang sudah tercalit sedikit darah kepada Adila.

Hari ini aku dipanggil lagi oleh Cikgu Ahmad. Aku dah agak pasti aku akan menjejakkan kaki ke bilik disiplin lagi. Tak sangka Cikgu Murni pun ada di situ. Hari ini segala-galanya telah terbongkar. Bukannya aku hendak meminta simpati cikgu-cikgu, terutamanya Cikgu Murni yang selama ini dah banyak membantu aku. Aku memang bercadang hendak mengaku segala perbuatan aku kepada rakan- rakan kelas 5A…Tapi, Ya Allah aku masih tak mampu nak hadapi mereka. Aku tahu bila aku masuk kelas nanti mesti aku akan diejek, dihina…Aku dah tak tahan Ya Allah….Tapi, aku langsung tak berdaya. Ampunkan aku Ya Allah kerana terpaksa mencuri..Kalau aku beritahu mereka yang selama ini aku buat semua itu kerana aku tiada duit untuk membayar yuran, diorang mesti tak percaya. Duit yang Cikgu Murni berikan pun hanya cukup untuk makan sehari dua. Apatah lagi kalau aku beritahu mereka yang aku curi-curi keluar asrama untuk mencari kerja sambilan…Tapi siapa lagi yang hendak percayakan aku. Aku pun nak berkawan dengan mereka. Umi…Abah…Kalaulah Umi Abah masih ada di dunia ini….Astaghfirullah…apa yang aku merepek ni…Aku tak boleh salahkan takdir…Ampunkan aku Ya Allah…Aku tahu Kau sedang menguji hamba-Mu ini...Aku berjanji takkan mencuri lagi…Mulai sekarang aku akan berjimat-cermat menggunakan wang biasiswa yang akan diberikan sekolah nanti. Sekurang-kurangnya duit yang aku bakal dapat boleh menghiburkan hati aku…Tidak sabar rasanya…Eh, dah lewat ni…Aku perlu masuk ke kelas sekarang…Ya Allah berikan aku kekuatan dan kesabaran untuk menghadapi rakan-rakanku nanti….
(Solehah – di taman belakang sekolah – 28 Mei – 8.30 pagi)

“Ya Allah apa yang telah kita buat kepada Solehah,” ujar Sofea kesal selepas dia membaca kertas milik Solehah di hadapan semua pelajar kelas 5A. Kelihatan semua ahli kelas sedang teresak-esak setelah mengetahui kisah Solehah yang sebenar.
“Sekarang ni, apa yang penting kita sama-sama mendoakan keselamatan Solehah. Biarlah apa yang berlaku hari ini menjadi pengajaran buat kamu semua,” ujar Cikgu Murni sambil memberikan semangat baru kepada  pelajar-pelajarnya.
 ‘Solehah, kami tak akan melukai hati kau lagi. Mulai sekarang kami akan bantu kau dan kau akan menjadi sahabat kami,’ Adila berjanji dalam hatinya.
Kini, mereka hanya mampu berdoa semoga Solehah selamat dan diberi kesempatan untuk terus bersua  bagi memohon sebuah kemaafan dan menyambung kembali ikatan persahabatan dan ukhuwwah antara mereka.

“Sesungguhnya teman yang paling baik adalah apabila kamu melihat wajahnya, kamu teringat akan Allah, mendengar kata-katanya menambahkan ilmu agama, melihat gerak-gerinya teringat mati”



5 comments:

" malangnya manusia yg x punya sahbat, lebih malang lagi ialah mereka yg mensia2kan sahbat..."
hargai ble bersama... :)..
syukran nice post,, ..
teruskan perkongsian ...

Berterus terang dgn pihak yg berkenaan kan lebih baik agar dapat menjauhi fitnah dan prasangka.

Hamizah:Ana rindukan nasihat drp sahabat.
Sunyi kdg2 hati ni tanpa sahabat di sisi..Thnks to u too...

Mamawana:Betul tu...syukran atas komentar yg diberikn

nice post..
kdg hati niy,rase kerdil sgat..
slalu nak lebih..
xpenah hargai ape yg ade..
terutamanyer..
nilai sebuah PERSAHABATAN..
sahabat yg bukan tuk dsygi..
ttpi mnyayangi mereka kerna cintakanNYA..
thanks,kerna mengegtkan..

Akalili: btol tu...cintakn shbt krn-Nya..
lgkh2 utk dpt cinta-Nya

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...