Ayuh Segerakan Solat

Salam ukhuwwah dan salam perjuangan buat semua. Semoga sentiasa dalam naungan rahmat Allah dan berada dalam kebaikan selalu.

Ana pernah tulis post ini dalam label relex minda cuma, Insya Allah, ana akan mengolahnya lagi. Post ini bertajuk "Rindu Azan Maghrib" :

Seseorang yang berpuasa sedang berehat di waktu tengah hari dengan mengikuti siaran radio yang dikendalikan oleh seorang deejay. Tema program ialah "Apa yang ingin didengari oleh pendengar". Ketika panggilannya disambut oleh deejay bertugas, dia ditanya apa yang ingin didengarnya.
     "Azan Maghrib," jawabnya ringkas.

Apa yang ana lihat pada kebanyakan masyarakat kita pada hari ini, ramai yang tidak sabar-sabar ingin mendengar azan Maghrib berkumandang pada hari mereka berpuasa tidak kira puasa wajib atau sunat. Hal ini kerana mereka ingin menyegerakan berbuka puasa. Apatah lagi menyegerakan puasa merupakan perkara sunat yang dianjurkan oleh Rasulullah SAW.

Namun, sedikit sekali daripada kita yang tidak sabar-sabar menunggu azan Subuh, Zohor dan waktu-waktu solat yang lain untuk segera menunaikan solat. Padahal itu merupakan seruan daripada Ilahi untuk kita segera beribadat kepada-Nya. Bahkan tidak ramai yang bersiap sedia untuk mengambil wudhu' walaupun azan sudah berkumandang.

Ditanya Nabi SAW, apakah amalan yang sebaiknya, maka bersabda Nabi : "Solat di awal waktunya” (Riwayat oleh At-Tirmidzi dan Abu Daud )

Jadi, solat di awal waktu juga merupakan keutamaan yang penting dan dianjurkan oleh Rasulullah SAW. Apa salahnya kita bersikap tidak sabar-sabar untuk menunggu seruan azan untuk terus menunaikan solat sebagaimana kita tidak sabar-sabar menunggu azan Maghrib untuk berbuka puasa.

Ayuh segera solat,
 Moga mendapat berkat,
Hidup pasti selamat,
 Dunia dan akhirat.


0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...