Belajar...Belajar dan Terus Belajar

    Hari itu aku dapat tahu abah belajar bahasa arab dengan seorang ustaz di surau yang abah selalu pergi. Seminggu sekali abah pasti akan menghadiri kelas bahasa arab untuk mempelajari asas-asas bahasa arab. Pernah abah meluahkan penyesalan kerana lewat belajar. Yelah, usia dah pun nak mencecah 50 tahun. Tidak mengapa, Abah!...Better late than never.

     Kadang-kadang semasa mengulang kaji pelajaran baru itu, abah tidak malu untuk bertanya kepadaku tentang sesuatu yang tidak difahaminya. Aku agak kekok hendak mengajar abah. Yelah, rasa janggal apabila mengajar orang yang lebih tua daripada kita lebih-lebih lagi ayah sendiri. Namun, aku tetap membantu abah sekadar yang aku mampu. Apa guna belajar tinggi-tinggi tetapi tidak diamalkan, dikongsikan dan diajarkan kepada orang lain.

     Dalam hati, aku terlalu bangga punya seorang ayah seperti abah. Syukur kerana dibesarkan di bawah didikan abah. Kurasakan semangat abah untuk terus belajar bahasa arab satu perkara yang cukup mulia kerana walaupun tidak banyak, sekurang-kurangnya abah berusaha untuk mendalami bahasa Al-Quran dan bahasa syurga itu.

                                          Abahku yang tersayang...
     
     Ternyata usia bukanlah penghalang untuk seseorang insan untuk terus menuntut ilmu di atas bumi yang sementara cuma ini. Menuntutlah ilmu dari buaian sehinggalah ke liang lahad. Namun, kekadang kecewaan bertamu dihatiku mengenangkan sikap segelintir manusia yang tidak menggunakan peluang yang sudah berada di depan mata untuk menuntut ilmu. Semoga Allah menghadirkan hidayah-Nya dalam hati manusia itu dan hatiku jua agar terus belajar...belajar...dan belajar.

Wallahu a'lam...

3 comments:

Slmt melangkah ke jordan sahabatku!
Sahabatmu ni bangga dgn kejayaanmu!
Sentiasa doakannmu...n_n

hebat! blajar n blajar..
selamat ke jordan..ihik3,,,x lame dh tu nk fly...
doakn sahbat2 jga...
kimah, doakn ana gak,,hehe

Insya Allah...kte akn sama2 berjaya..
Siapa yg bantu agama Allah Dia pasti akan bantu kte..
Just PUT TRUST ON ALLAH

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...