Buku Wajib Baca



Salam mujahadah buat pembaca dan pengunjung blog ini. Semoga dalam rahmat-Nya selalu. Tadi mak ana beritahu ada orang beritahu dia bahawa temu duga JPA tadi ramai yang memilih kursus perubatan. Jadi tiba-tiba ana teringat novel yang ada di rak buku ana tu. 'Denyut Kasih Medik'.


Dalam peluang ni, nak juga ana promote antum untuk baca novel ni...especially kepada doctor-to-be yang pastinya sedang berdebar menanti keputusan temu duga dan ada juga yang berdetap-detup jantungnya menanti saat berhadapan panel temu duga...Apa pun bitaufik wa najah kepada bakal-bakal tabib ye!


Bagi ana novel ni sangat best dan memberikan peluang kepada pembaca untuk merasai bagaimana keadaannya menjadi seorang doktor. Tapi point yang penting dalam novel ini ialah seseorang doktor itu bukan sahaja merawat fizikal pesakit malah memberikan terapi jiwa dan tarbiyah kepada mereka.


Jadi, inilah peluangnya kepada para doktor untuk mengajak masyarakat bukan sahaja menjaga kesihatan badaniah tetapi juga kesihatan ruhiyah. Inilah peluang  doktor untuk membawa mereka kembali kepada Tuhan Yang Esa...Tuhan yang mendatangkan kesakitan sebagai ujian keimanan dan Dialah Tuhan yang menyembuhkan kesakitan itu.


Oleh itu, membaca, menghayati, dan mengambil semua ilmu dalam novel ini merupakan salah satu langkah awal kepada bakal doktor untuk menghadapi alam doktor dalam usaha untuk merawat ummah pada hari ini...
Yelah, negara kita bukan sahaja nak melahirkan doktor-doktor pakar tetapi doktor-doktor yang menyahut seruan Ilahi untuk melakukan amar makruf nahi mungkar bukan sahaja dalam kalangan pesakit malah pegawai-pegawai kesihatan yang lain juga.


Sudah pastinya alam doktor bukanlah sesuatu yang mudah kerana mereka perlu berhadapan dengan masyarakat dan doktor-doktor lain juga...Semoga doktor pada hari ini dan pada masa hadapan bukan sahaja menjadi seorang doktor tetapi seorang pendakwah yang boleh bercakap tentang agama dan sentiasa mengaitkan Islam dan ajarannya dalam menjalankan amanah sebagai doktor...

Wallahu a'lam...

0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...