Hargailah Mereka

     Salam mujahadah buat semua pembaca blog ini. Semoga selalu mengingati Allah ye. Sudah dua hari adik-adikku yang tinggal di asrama pulang ke rumah untuk cuti mingguan. Hari ni dah pun nak kembali ke asrama. Teringat dulu-dulu ketika aku masih tinggal di asrama....biasanya tatkala pulang ke rumah mak jarang menyuruhku menolongnya...Cuma sekali-sekala sahaja. Barangkali memberi peluang untukku mengulang kaji pelajaran dan berehat.

     Namun, apabila disuruh melakukan sesuatu kekadang rasa malas bertamu menyebabkan kerja yang dilakukan tidak ikhlas. Tetapi, Alhamdulillah Allah masih mengurniakan hidayah kepadaku lantas menyedarkan aku daripada godaan syaitan laknatullah. Aku segera membetulkan niat dihatiku. 

     "Inilah masanya untuk aku tolong mak ayah aku. Yelah, nanti bila dah balik asrama dah tak boleh nak tolong...Tak pe lah..ulang kaji masa lain pun boleh...Lagi pun, redha Allah pada redha ibu bapa...Insya Allah kalau aku banyak tolong mak ayah aku...nanti mudah belajar, masuk ilmu dalam dada...cepat ingat...dan dimudahkan Allah untuk dapat kejayaan"


     Itulah yang aku selalu pegang dalam hidupku. Bila berjauhan daripada ibu bapa kita akan rindu mereka..Dalam hati berjanji apabila pulang ke rumah nanti nak tolong mak ayah...Tetapi, bila kaki dah bertapak ke rumah lain pula jadinya...Muka ni asyik duk menghadap tv, komputer, buku semata-mata tanpa ada sedikit pun rasa nak menolong mereka.

     Sebenarnya mak ayah  nak sangat anak-anak dekat dengan mereka walaupun sering dimarahi dan kena dengar leteran mereka. Sebab itulah mak abahku tidak menggalakkan abang-abangku untuk bekerja selepas SPM. Kata mereka, " Duduk rumah je lah..tolong mak abah...nanti bila masuk universiti, dah jauh dengan mak abah"


Jadi, selagi mereka masih berada di depan mata kita, HARGAILAH MEREKA....

Mak, Abah...Mah sayang Mak Abah!!

1 comments:

sayang2.. sape x sayang mak ayah, kan.
hargailah mereka, nice post..
terus bermujahadah.
motivated to help them now.. jgn duk ngadap komp je, kan.
ok2, syukran laki

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...