Persiapan Untuk SPM

Alhamdulillah keputusan peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia aku yang lalu dah pun diumumkan dan kini tiba masa untuk adik-adik  junior meneruskan peperangan SPM.
Semasa SPM dulu, apa yang paling penting bagi aku ialah ketenangan.
Walaupun kita dah study bagai nak rak tapi semasa menjawab soalan sentiasa gelabah dan nervous pun tidak membantu.
Bagi aku, ketenangan dan kemudahan itu hanya datang daripada Allah, justeru itu sebagai hamba yang lemah perlu meminta kepada Allah.
Apa yang aku selalu amalkan sebelum menduduki ujian ialah aku akan berselawat sebanyak-banyaknya dan membaca Surah Al-Insyirah berulang-ulang kali.
Insya Allah, dengan rahmat dan izin-Nya, Allah pasti akan memberikan ketenangan dan kelancaran ketika menjawab soalan.


Namun, tanpa kita sedari, ada satu lagi SPM yang kita semua sedang hadapi iaitu "'Sijil Padang Mahsyar'.
Sebenarnya ujian untuk SPM ini dinilai ketika manusia berada di dunia dan keputusannya akan diperolehi di akhirat nanti.
Sama ada keputusan sijil padang mahsyar kita membawa kita ke syurga atau neraka, ianya ditentukan oleh kita sendiri.
Hidup di dunia ini merupakan ujian dan kita perlulah bijak menghadapi segala mehnah dunia ini.
Aku yakin, Insya Allah ujian dunia ini akan mudah dihadapi sekiranya kita mengamalkan petua dan tips-tips ketika menghadapi SPM (Sijil pelajaran Malaysia)
Tidak kiralah ketika menghadapi masalah kewangan, kesesakan jalan raya, kematian orang tersayang, kemelut rumah tangga, cabaran study atau apa-apa sahaja ujian Allah kepada hamba-Nya di dunia ini, Insya Allah dapat kita hadapi dengan banyakkan berselawat, berdoa dan memohon kemudahan, ketenangan, dan bantuan serta rahmat daripada Allah Taala.


Semoga kita sama-sama dapat membuat persiapan bagi menghadapi ujian dunia ini supaya berjaya dalam SPM di akhirat nanti.
Sesungguhnya pengorbanan amatlah diperlukan kerana bayarannya amatlah mahal di akhirat sana iaitu syurga yang kekal abadi.
Selamat berjuang sahabat-sahabatku ^__^ Moga sama-sama success di dunia dan akhirat.
Wallahu A'lam...

0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...