Ucaplah Alhamdulillah


     Salam ukhuwwah lillah buat semua...Tadi, selepas bersarapan bersama keluarga, mak aku tiba-tiba bersuara bertanya kepada salah seorang adikku.


" Baca tak doa selepas makan?Doa sebelum makan baca...tapi  lepas makan tak baca"

     Begitulah setiap hari suasana di rumahku. Tiap-tiap kali selesai makan bersama, aku pasti terdengar suara ibuku menegur anak-anaknya. Mungkin kalau kalian mendengarnya, pasti dianggap bebelan semata-mata. Ye lah, setiap apa yang keluar daripada mulut seorang sering kali dianggap sebagai leteran dan bebelan yang membingitkan telinga. Namun, itulah sebenarnya mutiara hikmah yang sebenarnya sukar didapati di mana-mana.


      Ramai umat pada hari ini jarang-jarang bersyukur dengan nikmat yang diperoleh. Maknanya nikmat itu tiada berkat. Berkat itu dalam bahasa arab ialah barokah yang bermaksud ziyadatul khair yang mana bertambah kebajikan. Jadi jika nikmat yang diperoleh menjadikan kita jauh daripada Allah, itu ertinya nikmat yang kita dapat tidak berkat. Tetapi, jika nikmat dan rezeki yang diperoleh menjadikan bertambah amalan dan kita boleh membuat kebajikan melalui nikmat itu, Insya Allah nikmat yang diperoleh ada barokahnya.


Ayuhlah kita mensyukuri, 
Nikmat kurniaan Ar-Razzak,
Moga dengannya bertambah kebajikan,
Meningkat amalan,
Melambung kecintaan,
Pada Yang Maha Memberi,
Bersyukurlah walau sekadar lafaz hamdalah,
Alhamdulillah...

1 comments:

alhamdulillah,,
alahamdulillah...besar sekali nikmat DIA.
mudah sekali pemberianNya.
tp kenapa ramai yg alpa...??
jaoh skali mensyukuri nikmat yg ada..
mge kite mnjadi hamba x terleka dek nikmat dunia..bersyukur sntiasa..mudah2an.

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...