Baju Wanita Mahal??

Apabila kaki menjengah ke kedai untuk membeli baju-baju, agak terkejut saya dibuatnya. Baju-baju wanita semuanya mahal-mahal. Baju bercorak, baju berfesyen, baju berjenama semuanya sudah mahal. Semakin membesar semakin mahal harga baju yang perlu dibayar.

Kadang-kadang saya terfikir, mengapalah baju yang menutup aurat dari segi aspek ketebalannya, warna yang tidak terlalu menyerlah, dan kelebarannya harganya terlalu mahal? Sedangkan, baju yang biasa-biasa murah sahaja. Tapi ada juga baju yang nipis, jarang-jarang tapi mahal.

Sukar rasanya saya ingin membuat andaian. Baju yang menutup aurat mahal kerana kualitinya baik. Tapi baju yang tidak menutup aurat pun mahal kerana berkualiti ke? Atau sekadar berjenama sahaja? Entahlah. Rasa macam agak mengarut pulak post kali ini. sorry..^__^


Tapi, sebagai seorang gadis yang alhamdulillah ada kesedaran tentang penutupan aurat, jujur saya berkata bahawa satu set lengkap untuk menutup aurat bukannya murah. Nak kena cari baju yang besar-besar (walaupun saiz untuk diri sendiri memang dah besar pun). Nak kena cari baju yang berwarna kurang menyerlah, baju yang tebal, ditambah lagi set tudung labuh, anak telekung, sarung kaki tebal, sarung tangan bahkan ada yang turut berpurdah.

Mahal semua itu tahu tak? Kalau pengalaman saya sendiri, jubah yang berkualiti pun hampir mencecah RM80 bahkan lebih dari itu. Hatta kalau yang sekadar berbaju kurung dan berT-shirt muslimah (T-shirt labuh) harganya pun boleh tahan. Mahal! Nak beli tudung pun susah sekarang ini kerana sekarang banyak tudung yang jarang-jarang.

Tapi saya sedar satu hal. Pakaian wanita mahal kerana nilai wanita itu mahal. Apalah sangat kalau nak dibandingkan nilai harga pakaian seorang wanita dengan nilai wanita itu sendiri. Wanita yang telah dinaiktarafkan martabatnya oleh Rasul junjungan kita, Nabi Muhammmad s.a.w. Wanita yang mana pada zaman dahulu tatkala perintah menutup aurat turun melalui wahyu-Nya, semuanya segera mengambil kain-kain di sekeliling mereka untuk terus menutup keindahan tubuh yang hanya layak untuk insan bergelar suami.


Ya Allah, mampukah saya menjadi wanita yang 'mahal'. Bukan kerana pakaian yang dipakai, bukan kerana harta, kecantikan, dan darjat semata-mata tapi kerana ketulusan hati menjaga nilai 'mahal' seorang wanita. Betapa saya merasakan saya masih belum mampu mencapai setaraf serikandi-serikandi dahulu. Solehah, berpekerti mulia, berilmu dan warak.

Insya Allah, saya dalam perjalanan ke arah itu. Anda ingin bersama saya? Menjadi wanita 'mahal'? Dengan akhlak berpandukan al-Quran dan Sunnah? Wanita yang menjadi pewaris syurga abadi Ilahi? Tidak mustahil, bukan??

Jom...Ayuh wanitaku! Kita sama-sama derap langkah ke arah itu! Jangan takut...kerana Allah bersama kita!!

Allahu Akbar!!!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...