Rahsia Allah Yang Tidak Diketahui

Salam lebaran buat semua. Alhamdulillah kita masih berkesempatan untuk menyambut Aidilfitri selepas sebulan berpuasa di bulan Ramadhan yang mulia. Semoga puasa kita diterima dan kita insya Allah berjaya mencapai darjat taqwa yang merupakan idaman setiap mukmin.

Saya di sini pada kali ini sukacita untuk berkongsi sesuatu yang baru bagi saya tentang rahsia allah yang kita tidak ketahui. Alhamdulillah, perkongsian yang menarik ini saya peroleh daripada naqib saya dalam satu sesi halaqah bersama sahabat-sahabat SMKA Kuala Abang yang tercinta.

Empat perkara yang merupakan rahsia Allah ialah mustajab dalam doa, redha dalam ibadat, murka dalam maksiat, dan wali dalam manusia.

Faham tak?? Saya pun tidaklah arif sangat tetapi saya yakin anda lebih arif dalam menilai empat perkara ini.

Apabila kita katakan mustajab dalam doa, bermakna kita tidak tahu doa yang manakah dimakbulkan Allah, justeru kita tidak boleh jemu dalam berdoa kepada-Nya. Begitu juga dengan redha dalam ibadat. Kita tidak tahu ibadat apakah yang kita lakukan Allah redha, jadi ayuhlah kita teruskan istiqamah dalam beribadat kepada-Nya.

Apabila disebut murka dalam maksiat, kita tidak tahu maksiat yang kita lakukan tanpa kita sedari atau tidak sebenarnya Allah sangat7x murka. Tapi kita beranggapan Allah tak murka. Zalim betul kita!! Jadi kita perlu berusaha untuk meninggalkan dan menjauhi segala larangan Allah.

Begitu pula dengan wali dalam manusia. Agak-agaknya, adakah kita berjaya mengecam wali allah dalam kalangan kita? Sudah tentu tidak. Lantas, janganlah sombong untuk mengutip hikmah dan permata ilmu daripada alim ulama di sekeliling kita. Manalah tahu 'dia' ialah wali dalam manusia.

Semoga perkongsian ini bermanfaat buat anda. Sejujurnya saya cakap (dalam hati) empat perkara ini sebenarnya memberi kesan dalam diri saya. Semoga saya dan anda mampu mengamalkannya, insya Allah.


By the way, belum terlambat kot untuk saya nak mengucapkan "SELAMAT HARI RAYA MAAF ZAHIR DAN BATIN KEPADA SEMUA"
Semoga terus menyokong 'lihat,fikir,amal' ye!!
Wallahu a'lam...

   Ini lemang yang saya buat sehari sebelum raya di kampung datuk dan nenek....khas buat anda...

2 comments:

Assalam,

Selamat Hari Raya.

Nak lemang tu... ada lagi ker??

wassalam mamawana...
selamat hari raya
kene dtg umah baru ada lemang

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...