Berhikmahnya Rasulullah s.a.w


Islam itu tinggi dan tidak ada yang lebih tinggi daripadanya. Islam itu juga agama yang berhikmah, begitu juga sifat baginda Rasulullah saw yang begitu berhikmah dalam berdakwah dan bergaul bersama sahabat-sahabat baginda.

Ada satu kisah yang mana menunjukkan betapa berhikmahnya Rasulullah saw. Semasa sedang makan-makan bersama para sahabat baginda, kemudian ada seorang sahabat yang 'terlepas bom'...terkentut la senang cerita. Kemudian mereka saling memandang antara satu sama lain, tetapi tiada seorang pun yang mengaku.

Kebetulan masa itu, azan sedang berkumandang. Usai azan, tatkala mereka ingin bersiap-siap untuk solat, Rasulullah saw pun sempat berpesan kepada semua yang makan tadi untuk pergi mengambil wudhu. Walaupun ada di antara sahabat yang masih mempunyai wudhu tetapi arahan Rasulullah saw itu adalah untuk menjaga air muka sahabat yang terkentut tadi.

Subhanallah, hebatnya Rasulullah saw membuatkan kita merasakan betapa hebatnya ajaran Islam yang dibawa oleh baginda. Sememangnya hikmah itu sesuatu yang subjektif, tetapi dengan pergantungan kuat kepada Allah beserta ketaqwaan kepada-Nya, insya Allah kita mampu mencontohi Rasulullah untuk berhikmah dalam dakwah dan kehidupan seharian kita.

"Serulah (manusia) kepada jalan Tuhanmu dengan hikmah dan pengajran yang baik, dan berdebatlah dengan mereka dengan cara yang baik. Sesungguhnya Tuhanmu, Dialah yang lebih mengetahui siapa yang sesat dari jalan-Nya dan Dialah yang lebih mengetahui siapa yang mendapat petunjuk" An-Nahl : 125

Wallahu a'lam...

0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...