Buta Itu Bagus Juga Kan?

Salam mujahadah buat semua. Salam mujahadah buat saya juga. Ya Allah betapa susahnya mujahadah ni kan. Susah sebab di syurga nanti senang. Ramadhan dah berlalu. Mampukah kita untuk terus istiqamah dalam amalan di sepanjang Ramadhan yang lalu. Insya Allah, siapa nak pasti ada jalannya. Rasulullah s.a.w ada bersabda yang bermaksud " sesiapa yang Allah mengkehendaki padanya kebaikan, Allah akan memberi kefahaman kepadanya dalam agama"

Kali ini, saya ingin berkongsi sesuatu dengan anda satu peristiwa yang berlaku antara saya, mak saya yang tercinta dan nenek saya yang tersayang. Wah, bunyi macam ada apa-apa aje kan. Peristiwa ini biasa-biasa sahaja tetapi cukup7x memberti kesan dalam hati dan diri saya.

Pada malam raya yang lalu, saya dan mak dan nenek ke Masjid Kg. Shukor yang terletak di Dungun (kampung ayah saya). Saya memang nak sangat ke masjid pada malam raya kerana sebelum ini, pada malam raya saya hanya duduk goyang kaki sahaja di rumah. Tapi tak adalah goyang sangat, sikit-sikit je.

Tapi pada tahun ini, saya rasa nak berhijrah. Harap-harap penghijrahan ini berterusan, bahkan insya Allah lebih baik. Semuanya bermula selepas saya membaca sepotong hadis Nabi s.a.w yang bermaksud, "Sesiapa yang menghidupkan kedua-dua malam raya, Allah akan menghidupkan hatinya di mana hati orang lain mati seperti orang kafir."

Ditakdirkan Allah, pada malam itu, di kampung saya bekalan api terputus Semuanya gelap. Tapi Alhamdulillah semasa solat Isya' dan solat Tasbih, ada generator bagi menghidupkan lampu. Tak adalah gelap gelita. Sebelum solat saya berjalan dalam gelap bersama mak dan nenek, kemudian tiba-tiba mak saya berkata, "Bila gelap macam ni, kita seolah-olah tidak pandai berjalan. Tetapi orang buta tak apa, mata buta tapi mata hati mereka terang."

Saya yang mendengar berfikir sebentar...mengiyakan apa yang diperkatakan mak saya. Betul lah. Nak berjalan dalam gelap asyik langgar macam-macam. Berjalan pun macam budak kecil. Tapi orang buta tidak begitu. mereka ada tongkat, ada orang bantu. Apatah lagi, bacaan Al-Quran mereka kadang-kadang lebih lancar daripada kita. Bahkan, ada yang lagi berjaya daripada kita. Subhanallah.

Tapi manusia yang celik, langsung tidak bersyukur dengan apa yang ada. Ada mata tetapi tidak mahu melihat yakni melihat dengan mata hati. Melihat betapa hebat dan agungnya Allah. Tetapi  mata yang ada disalahgunakan. Manusia itu termasuklah saya sendiri. Kadang-kadang saya terasa hendak menjadi buta. Bagus juga. Tak dapat tengok orang dedah aurat. Kita pun tak adalah nak tengok benda-benda yang diharamkan. Nau'uzubillah.


Tapi itulah takdir. Buta terbaik untuk orang buta dan begitulah sebaliknya. Sebab apa itu yang terbaik?? Sebab Allah yang menciptakan kita dan Allah takkan sekali-kali mensia-siakan hamba-Nya. Apa yang Allah tetapkan itulah yang terbaik untuk hamba-Nya.  Setiap yang Allah takdirkan untuk orang buta mahupun orang celik pasti ada hikmahnya sesuai dengan kemampuan hamba-Nya.

"Allah tidak akan membebankan seseorang melainkan apa yang termampu olehnya."

Semoga saya dan anda menjadi hamba yang bersyukur dan redha dengan segala ketentuannya. Semoga Allah redha saat ini dan akan datang juga....di akhirat kelak. Okaylah, setakat ini dahulu sharing saya, insya Allah post yang akan datang saya akan sambung sedikit lagi kisah di sebalik malam raya. Jumpa lagi.

Wallahu a'lam

0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...