Doa Permudah Bicara

"Ya Tuhanku lapangkanlah dadaku, permudahkanlah urusanku, lepaskanlah kekakuan daripada lidahku, agar mereka mengerti bicaraku"

Doa ini sebenarnya dibaca oleh Nabi Musa a.s yang dicatat dalam al-Quran, surah Taaha ayat 25 -28. Nabi Musa memohon pada Allah dengan membaca doa ini ketika mana baginda ingin menghadapi Firaun yang zalim lagi kejam yang mengaku dirinya sebagai tuhan, semoga baginda dimudahkan dalam urusan dakwah baginda kepada Firaun.

Sebelum memulakan sebarang ucapan, doa ini lazimnya dibaca dengan harapan apa yang disampaikan memberi kesan kepada pendengar dengan izin-Nya. Ketika menuntut ilmu, sebelum guru memulakan pengajarannya, doa ini sering kali juga dibaca. Tetapi, apa yang perlu diingati, bukan pelajar sahaja yang perlu membacanya namun doa ini sepatutnya dibaca juga oleh guru-guru apatah lagi yang ingin menyebarkan pengetahuan dan ilmu tidak lain tidak bukan adalah guru itu sendiri. Moga-moga pengajaran guru difahami pelajarnya.

Apa pun, ayuhlah kita sama-sama mengamalkan doa ini dalam segenap kehidupan kita dan jadikanlah doa ini kewajipan yang perlu dibaca selepas menunaikan solat. Semoga hati kita senantiasa dilapangkan Allah, urusan kita dipermudah dan segala kekeluan tutur bicara kita diuraikan agar sesiapa yang mendengar tutur kata kita memahaminya mendapat manfaat daripadanya, insya Allah.

Sesungguhnya, segala ilmu, hikmah, nikmat dan apa yang ada di langit dan bumi adalah milik Allah jua.
Subhanallah.......

Wallahu a'lam.

0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...