Kakiku bakal menjejak ke tanah Jordan

Alhamdulillah, syukur kerana masih diberi peluang untuk bernafas dan menikmati alam ciptaan Allah ini. Sedar tak sedar saya dan sahabat seperjuangan bakal ke bumi anbiya', Dataran Syam yang penuh berkah yakni di Jordan. Segala persiapan barangan sudah dibuat,namun, rasanya masih belum cukup persiapan mental dan fizikal apatah lagi hati. Moga dithabatkan hati dan dibetulkan niat untuk ke sana...insya Allah!

Untuk apa aku ke sana? Kenapa nak kena ke luar negara? Mampu ke aku hadapi kehidupan di sana nanti? Seribu macam persoalan lagi yang timbul di benak fikiranku. Namun, sermuanya bakal terjawab apabila saya benar-benar menjejakkan kaki di sana. Perasaanku? Entahlah, sedih belum terasa. Gembira pun ada hendak ke sana. Debaran semakin menjela-jela. Semuanya tidak dapat diungkap dengan mata pena mahupun kata-kata.


Buku ini sudah saya baca. Buku yang menjadi pilihan pelajar-pelajar ke Jordan khususnya Mu'tah kerana Ustaz Hasrizal juga bekas pelajar Universiti Mu'tah. Apabila mentelaah setiap kandungan buku, gambaran keadaan di sana terbayang di ruang mata. Nasihat dan segala coretannya dalam buku ini sungguh menyentap naluri saya. Hasil pembacaan tulisan-tulisan pelajar-pelajar yang telah ke Jordan juga banyak menyedarkan saya untuk terus tetapkan hati belajar dan berjuang kerana Allah.

Syukran sangat-sangat kerana saya tidak putus-putus mendapat sokongan daripada ibu ayah, keluarga, guru-guru, rakan-rakan dan semua yang saya kenali. Alhamdulillah juga kerana Allah telah mengizinkan saya untuk berjumpa dengan mereka sebelum berangkat ke sana. Bermacam-macam nasihat dilontarkan kepada saya.

"Kutiplah sebanyak mungkin ilmu"
"Jangan asyik sibuk fikir nak kahwin"
"Pandai-pandai jaga diri di sana nanti" 
"Duduk di sana, jangan penting diri sendiri...pentingkan rakan-rakan, nanti keluarga tak ada, rakan-rakanlah yang susah senang bersama"
"Jaga disiplin dan pergaulan...bila di sana macam-macam boleh berlaku, harap-harap kamu tidak berubah"
"Belajar daripada pengalaman dan kitab, jangan sampai tiada beza dengan belajar di Malaysia"
"Kuasai bahasa arab, baru seronok belajar"
"Kena banyak bergaul dengan orang arab, jangan duduk dekat orang kita aje"
"Baca je kitab arab walaupun tak faham"

Banyak lagi nasihat yang diberikan kepada saya. Syukur sangat-sangat atas semuanya. Saya berharap dapat menyesuaikan diri di sana dengan baik di sana nanti. Apapun, saya perlu menerima hakikat bahawa walau di mana pun saya berada, kita tidak boleh bergantung kepada manusia melainkan Allah semata-mata. Hanya Dia yang Maha Tahu apa yang terbaik buat hamba-Nya.

Di kesempatan ini, saya berharap semua pengunjung dan follower blog 'lihat fikir amal' dapat terus menyokong dan mendoakan saya. Semoga Allah sahaja yang dapat membalas budi kalian. Segala yang silap dan khilaf dalam laman ini mohon diperbetulkan dan saya sedia menerima tunjuk ajar daripada kalian yang lebih berilmu dan beramal.

Saya masih lagi dalam proses mempersiapkan diri untuk ke sana. Saya tahu ini merupakan permulaan baru dalam hidup saya bagi melalui permusafiran ilmu di rantau orang. Apa pun, rasa teruja tetap ada lebih-lebih lagi rasa tidak sabar untuk menziarahi makam para sahabat yang syahid di sana seperti Zaid bin Harithah, Abdullah bin Rawahah, Jafar bin abi Talib dan ramai lagi para syuhada yang menghiasai semangat para pejuang ilmu di bumi Urdun.

Namun, bukan ziarah sahaja yang dicari dalam rehlatul ilmi ini, namun semangat perjuangan mereka yang perlu dicontohi dan dimiliki oleh setiap pejuang ilmu. Tatkala menyedari bahawa saya ke sana hasil tajaan dermasiswa zakat, sekarang terangkat di bahu saya dan rakan-rakan satu amanah dan tanggungjawab untuk membawa segulung ijazah apabila pulang nanti. Bukan ijazah jua yang diharapkan namun ilmu dan amal yang wajib dikongsi kepada masyarakat di tanah air agar sama-sama menuju mardhatillah dan jannah-Nya, insya Allah.

"Tidak sepatutnya bagi orang-orang Mukminin itu pergi semuanya (ke medan perang). Mengapa tidak pergi dari tiap-tiap golongan di antara mereka beberapa orang untuk memberi peringatan kepada kaumnya apabila mereka kembali kepadanya, supaya mereka itu dapat berjaga-jaga"
(At-Taubah : 122)


wallahu a'lam....

4 comments:

mabruk ya ukhti! :)
semoga berjaya di bumi jordan..

firah: insya allah..sme2 doakn yg terbaik utk kite sume ye...doakan ana juge

Salam,
Alhamdulillah..
Moga selamat segalanya, moga Allah permudahkan musafir timoh, selamat bermujahadah, dan jangan lupe update blog sokmo dgn kisah mujahadah di bumi Jordan! Hehe.. ;)

selamat buat ukhti !!!

allah yubarikki ukhti !!!

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...