Sebutlah Nama Allah

Alhamdulillah, sudah genap seminggu saya berada di bumi Jordan ini. Hamdalah sangat-sangat kerana semuanya baik-baik belaka setakat ini. Namun ujian yang menimpa benar-benar mengajar erti kesabaran dan keredhaan atas ketentuan Ilahi. Sesungguhnya baik buruk sesuatu perkara yang terjadi berada dalam suratan takdir-Nya.

Bukan senang untuk terus istiqamah dan mujahadah dalam perjalanan hidup kita kan? Setuju tak? Tapi mengapa ianya sangat payah dan sukar bak melalui onak duri? Sudah semestinya kerana syurga itu manis. Sebelum menjejak langkah ke bumi anbiya' ini, sering kali saya dinasihati supaya mentajdid niat iaitu selalu membetulkan niat datang ke Jordan untuk menuntut ilmu kerana Allah. Bukan sekadar berilmu, tetapi juga beramal. Moga-moga niat saya tidak tersasar...nau'zubillah.

Alhamdulillah sekali lagi walaupun sebenarnya tidak cukup syukur dengan hamdalah sahaja kerana saya dipertemukan dengan insan-insan yang banyak mengajar saya erti kehidupan yang sebenar. Antara insan yang dimaksudkan ialah sahabat saya sendiri iaitu Nor Arina Abdul Rahman. Wah! Seakan-akan ingin membuat biografi pulak.

Apa yang buat saya sangat terkesan dan terlalu ingin mencontohinya adalah kerana satu sifat mulianya yang selalu menyebut nama Allah, tasbih, istighfar dalam percakapannya. Apabila mendengar sahaja kalimah-kalimah indah lagi mulia itu, lidah saya secara langsung menyebutnya juga.

Subhanallah, sejak bersahabat dengannya, satu amalan mulia yang perlu dipraktikkan dalam hidup saya adalah membaca basmalah setiap kali ingin melaksanakan sesuatu. Sahabat saya ini walaupun benda itu terlalu simple, namun nama Allah tidak pernah lekang di bibir.

Alhamdulillah, syukur kerana di bumi berkah ini saya dibukakan pintu hati oleh Allah untuk sentiasa bermuhasabah dan digerakkan seluruh anggota badan untuk melakukan kebaikan. Moga Allah terus menetapkan hati kita dalam ketaatan kepada-Nya walau di mana-mana jua kita berada.

Tidak lupa juga kutitipkan secebis doa buat sahabat saya, Nor Arina kerana melaluinya, Allah telah mengajar saya sifat yang mulia walaupun dilihat kecil. Insya Allah, ringan dan kecil di dunia tetapi besar dan berat di akhirat. Moga Allah meredhai sahabatku, Nor Arina dan keluarganya.

"Dan siapakah yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada Allah, mengerjakan amal yang soleh, dan berkata : Sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang menyerah diri"
-Fussilat:33-

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...