Bacaan Yang Menyelamatkan Diri


Salam mahabbah buat semua. Semoga dalam rahmat dan inayah Allah selalu. Insya Allah, saya ingin merasmikan post Oktober tahun ini dengan satu perkongsian. Sebuah kisah yang menarik dan memberi pengajaran buat saya. Moga begitu juga dengan anda.

Kisah ini merupakan sebuah kisah benar yang dialami oleh seorang kakak senior di universiti saya. Rasanya tidak perlulah saya menyebut namanya namun, kisah ini memang beliau sendiri yang menceritakan kepada kami para junior tahun satu.

Kisahnya bermula pada suatu hari di rumah yang diduduki beliau dan rakan-rakan yang lain. Memang menjadi kelaziman beliau mengamalkan bacaan mathurat selepas menunaikan solat asar. Tetapi, kebetulan selepas beliau membaca mathurat, ahli rumah yang lain keluar kerana ada hal. Malangnya mereka keluar rumah tanpa menutup pintu utama rumah. Barangkali terlupa.

Tidak lama setelah itu, beliau keluar dari biliknya dan kelihatan ada seorang lelaki arab yang masuk ke rumahnya dan lelaki itu bertindak ingin menutup pintu rumah. Beliau sangat tergaman. Beliau memandang lelaki itu tanpa berkata-kata. Begitu juga lelaki arab itu. Mereka hanya saling memandang antara satu sama lain. Wah...wah...wah... main mata nampak!!He..He...Namun, tidak semena-mena lelaki arab itu tidak jadi menutup pintu malah segera keluar dari rumahnya.

Senior bersyukur kerana lelaki itu keluar dari rumahnya tetapi beliau pelik kenapa lelaki itu keluar begitu sahaja. Padahal beliau langsung tidak mampu berbuat  apa-apa waktu itu. Sebenarnya boleh sahaja lelaki arab itu menutup dan mengunci pintu rumah beliau dan mengambil apa-apa sahaja barang sebagai produk rompakannya, namun tidak sama sekali. Dalam hati beliau, beliau amat yakin bahawa itu semua adalah berkat bacaan mathuratnya sebentar tadi. Dengan izin-Nya, Allah telah menyelamatkannya daripada perkara yang tidak diingini. Alhamdulillah.


Saya yang mendengar kisah itu turut tergaman. Tidak dapat saya bayangkan jika perkara itu berlaku pada saya. Nau'uzubillah. Tetapi kisah ini mengajar saya agar meletakkan pergantungan sepenuhnya kepada Allah. Malahan, bacaan al-Quran dan mathurat perlu sentiasa diamalkan walau dimana-mana pun berada. Yang mendatangkan ujian itu hanyalah Allah dan yang menyelamatkan kita daripada ujian juga Allah, jadi hanya Dia tempat kita berharap, berdoa dan memohon perlindungan.

Semoga kisah yang saya kongsikan ini memberi ruang kepada kita untuk mengubah kembali tabiat hidup kita. Walaupun perubahan yang dilakukan bukanlah 360 darjah sekali gus, namun, biarlah perubahan hidup kita menjurus dan meningkat ke arah itu. Semoga Allah meredhai kita dan menyelamatkan kita daripada bencana dunia dan akhirat.

Terima kasih buat kakak yang sudi berkongsi kisah yang walaupun ringkas tetapi penuh pedoman untuk bekalan hari mendatang. Jazakillah!!

Wallahu a'lam.

0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...