Khat oh Khat

Salam perjuangan buat semua. Terasa telah lama mengabaikan laman ini. Jutaan kemaafan dipohon. Kali ini saya hanya ingin berkongsi sedikit pengalaman, moga dapat menjadi iktibar buat semua, insya Allah.

Baru-baru ini saya telah mendaftarkan diri dalam satu kelas khat yang dianjurkan persatuan di sini. Mula-mula dapat tahu ada kelas khat, saya punyalah gembira. Gembira sangat-sangat kerana sebelum ini saya tidak pernah berpeluang untuk belajar khat dengan lebih mendalam.

Tapi, kali ini saya mengambil peluang itu. Barangkali dahulu, peluang sudah terbentang di depan mata, tapi mungkin saya sahaja yang mengendahkannya. Tatkala mula-mula menyertai kelas khat itu, saya rasa sedih sangat. Sedih apabila melihat tulisan rakan-rakan yang cukup cantik. Dengki pun ada masa itu. Astaghfirullah.

Apabila mula-mula tulis khat, susahnya Ya Allah, sehinggakan saya rasa macam hendak berputus asa dan tidak ingin lagi hadir untuk kelas kali kedua. Pada hari kelas khat kali kedua diadakan, saya paksa juga diri saya. Alhamdulillah, perasaan saya sangat berbeza. Tiba-tiba sahaja saya merasakan Allah menghadirkan kemudahan dalam diri saya. Saya rasa sangat bersemangat dan walaupun tulisan saya masih belum cantik, tetapi lebih baik daripada sebelumnya.

Mulai saat itu, saya tekad. Saya tidak akan berputus asa. Saya akan terus istiqamah dan berusaha. Minat boleh dipupuk dan hasil yang terbaik akan datang dengan semangat juang yang tinggi. Wah! berapi-api ayat. Kalau hendakkan hasil yang totally perfect dalam masa tidak sampai sehari, ianya sesuatu yang agak mustahil. Practice makes perfect. Jadi kena banyakkan latihan. Insya Allah, boleh!!

Jika kita kembali kepada sirah Rasulullah saw, bagaimana Baginda sendiri berjaya dalam dakwahnya setelah 23 tahun berdakwah. Bukan dalam masa sehari dua Baginda berjaya menyampaikan Islam kepada umat, tetapi dalam tempoh yang sangat lama. Tetapi, adakah Rasulullah saw berputus asa dan berpaling daripada jalan dakwah??Tidak sama sekali.

Semoga semangat perjuangan Baginda menjadi inspirasi buat saya dan anda semua dalam melakukan sesuatu perkara yang bermanfaat. Sekalipun hal itu cukup simple dan mudah, tetapi jangan sesekali pandang enteng terhadap hal tersebut. Cukup sekadar itu dahulu. Semoga Allah meredhai kita semua.

Wallahu a'lam.

0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...