Usaha Mesti Sehabis Daya

Salam mujahadah buat semua. Semoga iman anda dalam keadaan 'sihat' selalu. Hari ini saya baru sahaja selesai imtihan awal subjek ikhtiari (subjek pilihan) iaitu Mabadi' Tarbiyah Arriyadhiyah. Subjek ini berkenaan sukan. Sukan Olimpik, sukan zaman dahulu di India, Cina, sifat-sifat atlet dan banyak lagi berkenaan sukan.

Alhamdulillah, soalan yang diberi dapat dijawab semuanya dengan baik tetapi sejauh mana kesahihan jawapan, saya berserah sepenuhnya kepada Allah. Saya hanya mampu berusaha dan menjawab yang terbaik dalam peperiksaan, tetapi, yang memberikan natijahnya, sama ada cemerlang atau kurang cemerlang tidak lain dan tidak bukan hanyalah Allah SWT.

Tetapi, tiba-tiba sahaja saya kembali berfikir, "Benarkah aku sudah buat yang terbaik dalam ujian tadi? Kenapa aku hanya membaca satu nota sahaja sedangkan soalan yang keluar tadi terdapat dalam nota yang lain?"

Terasa menyesal pula kerana saya hanya bergantung dengan satu nota sahaja, akibatnya ada soalan yang saya jawab mengikut kefahaman yang sedia ada sahaja(saya redah je jawab ikut logik). Kalaulah saya study juga nota yang satu lagi. Astaghfirullah, tak baik sebut kalau, kalau ni.

Adakah ini yang dikatakan usaha sehabis daya? Bagi saya usaha saya kali ini untuk peperiksaan hari ini masih lagi  bukan usaha yang sehabis daya kerana saya kembali berfikir, usaha yang sehabis daya ialah apabila kita tidak mampu hendak menyangkal lagi usaha kita. Maknanya, semuanya kita sudah laksanakan, tinggal lagi bertawakkal kepada Allah atas usaha yang telah dibuat.

Saya bagi contoh, saya akan menduduki satu peperiksaan, jadi saya mengulangkaji semua nota yang saya ada. Nota daripada kawan-kawan mahupun nota rujukan saya sendiri. Apabila masa peperiksaan hampir tiba, saya bertanyakan diri saya sendiri, "Apa lagi yang perlu aku ulang kaji ni? Nota semuanya sudah baca, faham dan hafal, solat hajat tak tinggal, doa selalu buat, apa yang tak faham dah tanya pada orang lain, tinggal lagi buat yang terbaik dalam exam dan tawakkal." Semuanya sudah dibuat, sehinggakan apabila checklist kembali, dah tak tahu nak buat apa lagi dah.

Tapi, benda yang dah jadi hari ini, tak usah nak dikesalkan.(saya cuba pujuk hati saya) Apa yang terjadi, baik dan buruk semuanya dalam percaturan Allah, tetapi tidak semestinya apa yang buruk itu tidak mampu menjadi yang lebih baik pada masa akan datang. Selagi keputusan sesuatu usaha itu belum diperoleh, masih ada lagi usaha yang perlu terus, terus, dan terus dilaksanakan iaitu DOA dan TAWAKAL.

Hanya pada-Nya sahaja saya berserah. Semoga Allah memberikan saya dan anda semua kejayaan yang cemerlang yang diberkati dan diredhai dalam apa jua yang kita laksanakan. Semoga perkongsian saya kali ini dapat menjadi muhasabah dan pedoman buat anda semua. Saya mohon maaf atas segala kekhilafan.
Wallahu a'lam.

2 comments:

bittaufiq wannajah ya fatimah...I'll pray 4 ur success insyaALLAH. Pray 4 me also:) luv from mlaysia.

CahayaKebaikan...syukran...insya Allah, sama2 kte doakan kjayaan bsama...miss u becoz of Allah

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...