Sejauh Mana Keberhasilan Dakwah

"Dan hendaklah di antara kamu segolongan orang yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh yang makruf dan mencegah yang mungkar. Dan mereka itulah orang yang beruntung"
(Ali-Imran:104)

Saya kekadang sedih tatkala 'berjalan' di ruangan facebook tatkala melihat pelbagai gambar yang tidak sepatutnya dilihat. Apatah lagi orang tersebut terlalu baik di hadapan saya semasa saya bersamanya dan saya terlalu menghormatinya. Namun, sukar untuk saya menipu diri sendiri bahawa saya kurang mampu untuk menghormati dan menyayanginya lagi apabila melihat segala kemungkaran itu.

Ah! Cepat sekali saya membuat andaian. Kalau benar dia sudah berubah, dengan gambar yang tidak menutup aurat, sedangkan pada suatu masa dahulu saya telah banyak mentarbiahnya supaya menutup aurat dan telah beracap kali saya menasihatinya untuk tidak melakukan kemaksiatan...apakah itu salahnya kerana tidak mengambil berat akan dakwah saya padanya?

Tanpa saya sedari, keberhasilan dakwah seseorang kekadang terhalang dengan kesalahan pendakwah itu sendiri. Tidak adil rasanya andainya saya menghukum sahabat saya, keluarga saya atau sesiapa sahaja yang telah saya dakwah atas segala kejahatan, kemungkaran dan kemaksiatan mereka. Apakah saya ini sudah terlalu sempurna dan baik dengan meletakkan 'jauhnya' mereka dari Tuhan itu adalah kerana kelalaian dan kealpaan mereka??

Beberapa persoalan bermain di minda. Adakah di kala saya bersama dengan mereka dahulu, dan pada saat itu saya selalu mengajaknya kepada kebaikan, hati saya ikhlas berdakwah semata-mata kerana Allah? Adakah saya berdakwah untuk mendapat penghormatan mereka sahaja? Adakah segala nasihat dan peringatan saya kepada mereka telah saya amalkan terlebih dahulu? Adakah saya sentiasa istiqamah dengan dakwah saya kepada mereka?

Hampir sahaja jawapan bagi persoalan itu menjurus ke arah negatif. Sebagai pendakwah, sama-sama kita renungkan. Kealpaan madu'u(orang yang diajak ke arah kebaikan) kekadang disebabkan kealpaan para pendakwah. Ingatlah bahawa hidayah dan petunjuk adalah milik Allah. Pendakwah hanya mampu berusaha, berdakwah, dan berdoa, tetapi yang menggerakkan hati madu'u ke arah kebaikan ialah Allah. Put trust on Allah!

Justeru, andaikata dakwah kita selama ini kurang berhasil, janganlah hanya meletakkan kesalahan pada para madu'u. Refleksilah diri kita terlebih dahulu. adakah kita sudah benar-benar thiqah dalam dakwah kita untuk mengharapkan keredhaan Allah? Sememangnya dakwah itu sangat-sangat susah kerana syurga itu manis....
Wallahu a'lam.


Ayuh muhasabah diri wahai para daie' ilallah...
Giatkan dakwah, mantapkan tarbiyah!!

1 comments:

muhasabah~
fatimah, needing u here.
i'm dhoifah....tanpa sahabat2 dulu...macam mana ana mahu jadi tunjang tarbiyah d cni, kalo ana sendiri lemahkan diri?? :-( T_T
tarbiyah ujian hati memang berat. mungkin ini ajran Allah untuk ana. fatimah, is, n dll..doakn ana~

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...