Ilmu diuji ketika peperiksaan sahaja???


Salam mujahadah buat semua. Semoga dalam inayah-Nya sentiasa. Sekarang ni sudah masuk fasa exam kedua dan tidak lama selepas itu menyusul pula final exam di universiti saya. Ya Allah, terasa sekejap sahaja masa berlalu. Sedar tak sedar sudah dua bulan lebih pengembaraaan musafir ilmu saya di bumi Jordan in.

Kita study bagai nak rak apabila exam menjelang tiba. Study betul-betul, hafal itu, hafal ini, solat sunat itu, solat sunat ini dan macam-macam lagi. Tetapi kekadang saya terfikir, adakah ilmu yang kita pelajari selama ini, khususnya ilmu di kuliah atau kelas-kelas rasmi diuji tatkala peperiksaan sahaja?

Tidak! Itu jawapan muktamad saya. Bagi saya ilmu bukan sahaja diuji di atas kertas soalan atau ujian lisan daripada pemeriksa tetapi boleh jadi ilmu itu bakal diuji pada bila-bila masa sahaja, mungkin ketika kita berada dalam masyarakat nanti setelah tamat belajar atau semasa kita masih menuntut ilmu, masyarakat mendekati kita dan bertanya tentang ilmu yang dipelajari.

Oleh kerana itulah, saya sentiasa mengingatkan diri saya yang lemah dan selalu alpa ini untuk mengulang kaji pelajaran pada setiap hari sekurang-kurangnya hatta waktu cuti dan bukan musim exam. Kenapa? Untuk memastikan ilmu yang dipelajari tidak lupa dan tatkala ada seorang daripada kita bertanya tentang sesuatu perkara, kita mampu menjawab dan merungkaikan persoalan itu dengan baik, Insya Allah.

Cuba anda bayangkan, jika anda hanya study semasa musim peperiksaan, apabila seseorang bertanya tentang ilmu yang anda pelajari, pasti anda boleh menjawabnya kerana ilmu itu masih 'fresh' dalam ingatan anda. Tetapi, andaikata anda tidak mengulang kaji apa yang anda pelajari, kemudian, seseorang bertanya, tetapi anda lupa akan ilmu itu, apakah yang perlu anda lakukan??

Adakah dengan menjawab, "Maaflah, saya tak ingat lah...nanti saya study dahulu, selepas tu, saya beritahu awak ye". Adakah ini jawapan orang yang dalam bab exam, result 'berapi', tetapi untuk menjawab dan membincangkan sesuatu ilmu apabila berhadapan dengan masyarakat, 'api' tadi seolah-olah sudah tidak marak dan hampir-hampir terpadam. Maknanya, dia tidak mampu mengaplikasikan ilmu yang dipelajari dalam masa-masa selain masa exam.

Jadi, saya ingin menasihati dan mengingati diri  anda dan saya khasnya bahawa ilmu itu tidak diuji dalam peperiksaan semata-mata, tetapi boleh jadi Allah ingin menguji ilmu itu bila-bila masa sahaja seperti menghadirkan seseorang yang bertanyakan ilmu tersebut atau dengan bermacam-macam cara lagi.

Buatlah persediaan untuk 'ujian' itu sepanjang masa, bukan dalam waktu exam sahaja. Ketahuilah bahawa ilmu itu milik Allah dan tugas kita sebagai penuntut ilmu adalah menyampaikan ilmu Allah itu kepada orang lain, agar kita sama-sama belajar dan mengambil manfaat daripada ilmu itu, seterusnya mengamalkannya.

Sama-sama muhasabah diri. Saya turut mengkoreksi diri saya. Moga sama-sama beramal, insya Allah.
Wallahu a'lam....

1 comments:

" ilmu tanpa amal ibarat pokok tanpa buah.."

~ sharing is caring..(^_~) ~

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...