Kisah ibu, anak, ustaz dan coklat.

Salam ukhuwwah fillah buat semua. Moga dalam redha-Nya selalu.

Just nak beritahu, cabaran nak menulis itu sebenarnya memang banyak. Antaranya sifat malas, tiada idea, line internet tak laju, bla...bla...bla....
Tetapi, bagi mana-mana yang dia rasa dia itu seorang blogger, saya nak ingatkan bahawa post yang kita tulis pada blog kita itu bukan untuk tatapan dan pedoman orang lain semata-mata tetapi peringatan itu buat diri kita.
Jadi, cabaran yang paling besar bagi seorang blogger ialah sejauh mana dia mengamalkan apa yang ditulisnya.
Memang bukan mudah nak amalkan.
Kadang-kadang si blogger bukan main syok menulis dan di akhir tulisannya, ia berkata
"Semoga artikel ini bermanfaat buat anda dan sama-samalah kita mengamalkannya"
Tetapi, diri sendiri pun tak beramal, macam mana nak suruh orang lain beramal.
(termasuk diri saya...Astaghfirullah!!)

Saya teringat satu kisah yang sahabat saya, Nurul Huda Roslan pernah kongsikan kepada saya. Moga Allah redha dengannya. Katanya :

Ada seorang ibu yang mempunyai seorang anak yang sangat suka makan coklat. Barangkali sehingga buruk giginya. Kemudian, dia membawa anaknya berjumpa seorang yang dipercayainya yang dikenali sebagai Ustaz Ahmad. Ibu itu meminta Ustaz Ahmad menasihati anaknya agar mengurangkan makan coklat. Lantas, Ustaz Ahmad menyuruh mereka berdua pulang dan meminta agar datang kembali bertemu dengannya seminggu akan datang. Ibu itu aneh dengan Ustaz Ahmad tetapi dia membiarkannya sahaja. Seminggu berlalu, ibu itu berjumpa semula dengan Ustaz Ahmad. Kemudian, beliau menasihati anak itu dan selepas beberapa hari, anaknya mula kurang makan coklat. Ibu itu pelik kerana cepat benar anaknya berubah. Lalu, dia berjumpa sekali lagi dengan Ustaz Ahmad dan bertanya rahsia anaknya berubah. Kata Ustaz Ahmad, dia sebenarnya meminta masa seminggu itu kerana dia ingin cuba mengurangkan makan coklat terlebih dahulu. Setelah dia benar-benar berjaya mengurangkan makan coklat, barulah dia menasihati anak itu agar nasihat itu sampai dari hati ke hati. Baginya, sia-sia jika dia menasihati orang lain meninggalkan keburukan sedangkan dia sendiri melakukannya. Coklat tidak dinafikan bagus, tetapi kadar berlebihan akan menjejaskan kesihatan. Akhirnya, ibu tersebut faham akan tindakan Ustaz Ahmad.




Nah! Macam mana? Dah faham? Kita kena buat apa yang kita cakap supaya semua pihak diredhai Allah.
Jadi buat para bloggers, jangan hanya tahu mengupdate blog sahaja, tetapi luangkan juga masa untuk menjenguk kembali post-post yang telah anda nukilkan.
Semoga dapat terus menjadi peringatan buat diri yang selalu leka.
Insya Allah, mengintai post lama kekadang boleh mendatangkan idea baru untuk post yang akan datang.
Sesungguhnya yang baik itu semuanya datang dari Allah.
Selamat beramal.
Wallahu a'lam.

0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...