Saya kagum dengan "Thailandian"

Salam mahabbah buat semua. Saya doakan anda semua dalam rahmat Ilahi sentiasa.

Hari itu, semasa kuliah Ulum al-Quran, pensyarah sedang syok mengajar, tiba-tiba datang tiga orang pelajar lelaki dari Thailand yang terlewat masuk ke kelas, bukan 10 minit terlewat tetapi lebih 15 minit mereka terlewat masuk ke kuliah.

Tetapi, Alhamdulillah, pensyarah yang mengajar Ulum al-Quran saya itu orangnya agak baik dan susah hendak marah. Subhanallah. Malah beliau turut meraikan pelajar bukan arab, jadi beliau membenarkan mereka menghadiri kuliah walaupun sudah terlalu lewat. Kemudian, ketiga-tiga pelajar Thailand masuk juga ke kelas pada hari itu dengan kedengaran hilaian ketawa daripada rakan-rakan yang lain.

Apa yang membuatkan saya kagum ialah walaupun pelajar Thailand itu sangat lewat, tetapi mereka tetap menghadirkan diri ke kelas. Walaupun mereka datang dan pensyarah tetap menanda bahawa mereka tidak hadir pada buku kedatangan pelajar, mereka tetap datang semata-mata tidak mahu tertinggal ilmu yang diajar.

Cuba bayangkan, jika anda menghadapi satu situasi dimana anda sudah kelewatan untuk menghadiri kuliah, adakah anda tetap bertekad untuk ke kuliah? Cuba bayangkan apabila anda sampai ke kelas, semua mata memandang anda. Mata pensyarah pula lagi membulat kerana anda sudah tersangat lewat. Bagaimana? Anda tetap hendak pergi walaupun sudah lewat?

Jika saya berada dalam situasi itu, saya pun tidak pasti mahu ke kelas atau tidak. MALU!! Siapa tidak malu apabila diketawakan oleh pelajar lain dan menjadi perhatian ramai. Apatah lagi, kalau kena pada pensyarah yang garang dan pantang apabila pelajarnya masuk lewat ke kelas. Kalau pensyarah baik tak pe lagi!

Dahulu, seorang senior saya pernah memberi nasihat kepada saya dan rakan-rakan yang lain untuk membetulkan niat. Beliau berkata, cabaran niat datang ke kuliah ada dua. Pertama, datang kuliah menuntut ilmu kerana pensyarah mengambil kedatangan, jikalau lebih ketidakhadiran, tidak dibenarkan menduduki peperiksaan. Kedua, datang ke kuliah menuntut ilmu kerana peperiksaan.

Tetapi, beliau berkata bahawa kesemua niat itu tidak salah, kerana itu niat yang kecil. Tetapi niat yang kecil itu mestilah bercabang daripada niat yang besar, tidak lain tidak bukan niat MENUNTUT ILMU SEMATA-MATA KERANA ALLAH.

Saya juga pernah bertanya seorang penceramah dalam satu program ceramah berkenaan dengan niat belajar untuk mendapatkan wang daripada dermasiswa ataupun biasiswa. Penceramah itu turut menjelaskan bahawa niat itu tidak salah kerana semua itu adalah keperluan dan kepentingan untuk mencapai niat yang besar iaitu BELAJAR KERANA ALLAH.

Apabila kita niat belajar kerana 'takut' akan buku kedatangan pelajar, kita akan datang ke kelas kerana itu tandanya kita cinta ilmu dan ilmu itu milik ALLAH. Jika kita niat belajar untuk peperiksaan, kita akan buat yang terbaik dan apabila kita berjaya, kejayaan kita itu untuk Islam dan ummah dalam mempertahankan agama ALLAH. Jika kita niat belajar untuk biasiswa, kita akan belajar bersungguh-sungguh untuk dapatkan wang, semoga dengan wang itu, mudah untuk kita terus berjihad di medan ilmu kerana ALLAH.

Saya berharap agar anda mengambil apa yang baik daripada kisah yang saya bawakan ini. Sikap mencintai ilmu sangat dituntut tetapi amalan menepati masa juga ditekankan dalam Islam. Jadi, tepatilah masa anda kerana masa sangat berharga. Datang awal ke kelas lebih baik. Semoga kita menjadi pencinta ilmu yang senantiasa mengutamakan waktu, insya Allah.

Apapun, sama-samalah kita muhasabah diri. Betulkan niat dalam apa jua yang kita lakukan semata-mata kerana Allah. Ingat bahawa Allah menilai setiap apa yang kita lakukan kerana-Nya walaupun dalam sekecil-kecil perkara. Semoga terus beramal. Wallahu a'lam.


3 comments:

Kagum sungguh dgn hasil penulisan enti,
teruskan menulis & moga Allah merahmati mu, insyaAllah..

alhamdulillah...segala pujian hanya bagi Allah...segala yang ana tulis semua datang dari Allah...sama2 berjuang melalui medium ini, insya Allah.

syukran ya ukhti.... skrg sedikit bnyk dpt saya faham dgn niat yg kecil ni...

allah yubarikk ! !

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...