Yatim sebelas bulan

 Alhamdulillah kerana masih diberi peluang menulis. Moga Allah redha. Insya Allah, sekadar renungan sejenak. Syukur juga kerana baru sebentar tadi saya diberi ruang untuk membaca satu buku motivasi tarbiyah karangan Ustaz Hasrizal, " Transformasi Ramadhan"

Walaupun bukan dalam bulan Ramadhan, tetiba sahaja terasa ingin menelaah dan mengambil sedikit ibrah daripada penulisan beliau. Saya tertarik dengan satu subtitle yang berbunyi "Yatim sebelas bulan". Rasa-rasanya apabila menyebut tajuk itu, pasti anda terfikir seperti mana saya terfikir.

Benar apa yang diberitahu Ustaz Hasrizal dalam kupasan tajuk ini. Saya bersetuju. Anak-anak yatim seolah-olah beribu dan berbapa pada bulan Ramadhan sahaja dengan undangan ke majlis berbuka puasa, diberi pakaian raya, dihadiahkan kelengkapan puasa dan bermacam-macam lagi sebagai satu amalan sedekah di bulan Ramadhan.

Tetapi, tanpa sedar, sebelas bulan yang mendatang seusainya Ramadhan berlabuh, mereka seakan-akan kembali kesepian. Tanpa insan yang datang menjenguk, tanpa hadiah yang dibawa buat mereka, tanpa gelak ketawa yang menghiburkan hati mereka.

Ya, bukan semua begitu. Saya yakin, ramai sahaja insan yang masih sudi meluangkan masa dengan anak-anak yatim namun tidak se'gah' dan sehebat meraikan mereka di bulan Ramadhan. Ya, memang benar bulan Ramadhan masanya untuk merebut amalan kebaikan yang berlipat kali ganda, namun mereka juga inginkan perhatian di waktu-waktu lain.

Kasihilah dan sayangilah anak-anak yatim, bukan sahaja dalam golongan kanak-kanak tetapi mereka yang yatim dalam kalangan dewasa. Ingatlah bahawa Baginda Rasulullah s.a.w juga seorang anak yatim piatu. Lantas, biarlah mereka turut merasakan erti kasih dan sayang daripada kita yang masih punya kasih dan perhatian daripada ibu bapa dan keluarga.

Janganlah biarkan mereka terumbang-ambing dalam bulan-bulan yang lain. Mereka bukannya ingin gembira pada bulan Ramadhan sahaja, bahkan dalam setiap detik hembusan nafas mereka.

Insan yatim...perlukan dambaan kasih daripada kita!!

p/s : peringatan ini khas untuk diri sendiri... Wallahu a'lam.

1 comments:

short post, tapi terkesan . terima kasih. =)

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...