Erti Belajar pada Berkongsi

Sekadar perkongsian pendek dan ringkas untuk anda daripada saya yang sudah lama tidak mencoret ini.

Erti belajar pada berkongsi. Belajar belajar dan belajar. Adakah itu sahaja?? Bosannya hidup andai begitu sahaja.

Belajar proses input dan berkongsi proses output. Sistemnya akan cantik jika begitu. Masuk tidak dibiarkan penuh begitu sahaja tetapi akan ada proses keluarnya.

Analogi mudah untuk difikirkan bersama. Makanan yang sentiasa diisi ke perut merupakan proses input dan proses penyahtinjaan merupakan output. Bayangkan andai makan, makan, minum, minum....tetapi tidak dibuang dan dibiarkan penuh??

Indahnya susunan proses sebegini. Input dilengkapkan dengan output. Proses penerimaan ilmu dilengkapi dengan memberi orang lain faham dengan cara berkongsi ilmu itu.

Apalah yang menjadi 'erti'nya sangat dengan berkongsi ilmu yang dipelajari??

Erti.....

Bererti ke??

Adakah ada nilai dalam kita memberi sesuatu selepas menerima sesuatu seperti ilmu??

Erti hidup pada memberi. Kita menerima untuk memberi. Tetapi kita tidak memberi untuk menerima.

Begitulah juga pada erti belajar pada berkongsi.

Sejauh mana berkongsi menjadi ERTI selepas anda belajar, itu sama-samalah anda fikirkan.

Malas berfikir akan ERTI itu, jangan buang masa, terus CUBA untuk BERKONGSI selepas anda BELAJAR...Anda pasti akan merasai erti itu.

Wallahu a'lam...


Sifir Perubahan : Tidak drastik tapi berterusan

Dalam kita asyik sebut perubahan, nak berubah, perlu berubah dan bla..bla..bla, kita terlupa satu benda yang penting dalam misi ke arah perubahan ini. Mungkin banyak lagi sifir perubahan yang ada mengikut sudut pandang masing-masing. Tapi, bagi saya, sifir perubahan ini perlu ditekankan kerana ianya bukan suatu benda yang mudah atau senang cakap : SUSAH.

Kata orang, elaklah menyebut perkataan negatif seperti SUSAH, nanti negatif juga tindakannya. Bagi saya, saya bangkang statement ini dengan berpendapat bahawa kadang-kadang, kita perlu menyebut perkataan negatif itu supaya lebih termotivasi dan boleh memberi peringatan buat kita yang selalu lupa ini.

Kenapa sifir perubahan yang saya ingin tekankan ini iaitu "tidak drastik tapi berterusan" saya katakan susah?? Ianya lebih bersifat ke arah istiqamah. Sebelum ini saya pernah menukilkan perihal istiqamah ini. Cuba kita fikirkan kenapa Rasulullah s.a.w berkata bahawa "amalan yang paling baik ialah amalan yang sedikit tetapi istiqamah" bukannya "amalan yang paling baik ialah amalan yang banyak tetapi sehari atau sekali gus sahaja"??

Semua orang saya yakin mampu melakukan amalan baik yang banyak dalam sekali gus. Berpuasa, bersedekah, solat sunat dalam masa sehari, tetapi mampukah semua orang melakukan solat sunat hari ini, keesokan harinya, dan berterusan sampai bila-bila tanpa meninggalkannya walaupun sehari?? Saya rasa tidak semua yang mampu istiqamah walaupun hanya solat sunat rawatib mungkin...!!

Lantas itu, harus saya tekankan pada diri saya dan anda semua, dalam kita ingin melakukan perubahan dalam diri kita, janganlah terlalu drastik atau sekali gus, kemudian berhenti dan tidak lagi berusaha untuk berubah kerana putus asa dan lambat memperoleh hasilnya. Tetapi berubahlah sedikit demi sedikit dengan berterusan sehingga anda berjaya BERUBAH!! Walaupun hasilnya mungkin lambat, tetapi yakinlah Allah menilai usaha anda ke arah perubahan itu.

Perbaharui niat sentiasa untuk apa anda bersusah payah ingin berubah?? Perlu istiqamah dan mujahadah?? Tidak lain tidak bukan adalah kerana ALLAH dan untuk ISLAM. Insya Allah, Allah menilai dan redha Allah   akan mengiringi sepanjang perjalanan perubahan anda itu.

Suka saya ingin kongsikan satu analogi mudah untuk kita lebih jelas berkenaan sifir perubahan ini. Perubahan ini ibarat air yang mengalir melalui batu. Batu ini sangat keras dan kalau fikir logik, mampukah batu itu terhakis hanya dengan aliran air. Namun, batu ini berjaya tehakis. Kerana apa?? Kerana aliran air itu tidak pernah berhenti mengalir. Ia terus mengalir, mengalir dan mengalir lantas dengan izin Allah batu itu terhakis.


Begitulah juga manusia yang sangat mudah terkesan untuk berubah. Sifirnya mudah sahaja : Tidak drastik tapi berterusan. Namun, pelaksanaannya agak sukar. Tapi ingatlah, hijrah menuju keredhaan Allah tidak pernah dihampari permaidani merah yang indah tetapi penuh onak duri dan liku-liku. Andai dirimu terus yakin dengan Allah dan tidak berputus asa dengan rahmat-Nya, insya Allah SYURGA pasti milikmu....

Terus tekadkan hati dalam berubah.
Innalaha maakum.
Wallahu a'lam.

Misi Perubahan : Poster Peluang dakwah

Dalam menuju ke arah perubahan atau apa sahaja ungkapan yang sewaktu dengannya, reformasi, transformasi, penghijrahan, dan sebagainya, saya melihat hari ini lambakan poster-poster dakwah yang menarik dan unik beserta kata-kata indah yang bisa menusuk ke kalbu. Ceh!! Ayat bunga tuh.

Lambakan poster ini sering menghiasi laman muka buku a.k.a facebook kita hari demi hari. Kemunculan poster ini ibarat cendawan tumbuh selepas hujan. Cepat sahaja merebaknya dan ramai yang minat untuk menghasilkannya. Bagi saya ianya bukan sekadar lambakan biasa-biasa seperti mana lambakan baju-baju dan kasut-kasut bundle di kedai-kedai, namun ia satu lambakan penuh bermakna.

Saya menklasifikasikan 'demam poster' seumpama ini sebagai peluang dakwah yang cukup besar dan merupakan salah satu uslub dan kaedah dakwah yang terbaik era ini. Mungkin ada sesetengah orang yang kurang meminati ceramah agama, wacana minda, forum, dan sebagainya, tetapi bagi mereka, andainya poster-poster sebegini mampu menjentik hatinya untuk mengingati Allah dan lebih dekat pada-Nya, silakan....moga Allah redha dengan anda.

Lantas itu, untuk meneruskan hijrah pemuda ke arah mendaulatkan Islam dan melahirkan umat Islam yang mampu memberi sumbangan kepada Islam dan ummah, pemuda perlu lebih proaktif dalam mempergiat penghasilan poster-poster dakwah ini. Subhanallah, mudahnya nak berdakwah kan!

Tetapi, saya yakin, tidak ramai yang pakar akan hal edit mengedit gambar ni, nak kena cari latar, nak kena fikir warna, dan hiasan yang sesuai untuk menghasilkan poster yang menarik dan mampu menarik minat orang lain, namun, yakinlah Allah tidak menjadikan manusia itu sia-sia dan Allah mencipta manusia itu dengan kelebihan yang pelbagai.

Jadi, fokus misi perubahan kali ini : Hargai kelebihan yang anda ada lebih-lebih lagi mereka yang mahir dalam bab-bab mencipta poster dakwah yang berkualiti. Bagi yang kurang mahir, seperti saya, jangan duduk goyang kaki sahaja, teruskan misi perubahan pemuda ini untuk belajar kemahiran membuat poster kerana ianya peluang dakwah yang sangat besar dalam mendekati dan mengajak masyarakat ke arah Islam.

    Antara poster yang mencuit hati saya, simple, namun penuh makna tersirat...

Ayuh para pemuda! Teruskan  menjana dakwah, hangatkan tarbiyah...Teruskan  menjana poster berkualiti, hangatkan iman pada Allah.
Umat Islam boleh...bergerak utuh seiiring kehebatan teknologi dan media....

Wallahu a'lam dan Allah itu Maha mengetahui....
-insan kerdil ke arah mardhotillah-

Pengulangan menguatkan ingatan


Alhamdulillah, tetiba keseronokan dan kebahagiaan hadir dalam jiwa ini. Semasa kelas subjek Usul Fiqh 1 semalam, saya tersedar bahawa pensyarah saya yang comel tetapi sangat hebat iaitu Dr.Faris Mar'i telah mengulang subtopik mahkum fih dan mahkum alaihi buat kali yang ketiga. Walaupun masih tidak faham dan ingat secara keseluruhan, tetapi gambaran tajuk itu sangat jelas. Mana tidaknya, tiga kali Dr.Faris mengajar saya tajuk itu, tiga kali saya mencatat perkara yang sama, tiga kali mendengar perkara yang sama. Hasilnya, kefahaman dan ingatan lebih mantap.

Pernah atau tidak anda mendengar sesuatu lagu? Saya pasti semua dari kalangan kita pernah kan?Dan apabila kita meminati sesuatu lagu, kita akan terus dengar dan dengar dan dengar lagu itu. Tanpa sedar, kita tidak perlu bersusah payah menghafal liriknya, bahkan secara automatik, fasih sahaja lidah kita mengalunkan lirik lagu itu dengan sebutan yang tepat. Kerana apa? Pengulangan mendengar dan menyanyi lagu itu.

Itu hanya teori yang tiba-tiba datang ilhamnya dari Allah untuk saya nukilkan di sini. Alhamdulillah. Sejak itu, saya berpegang kepada sesuatu pengulangan mampu menjana hafalan yang kuat walaupun sebelum ini kita sudah maklum ramai pakar motivasi mengatakan tentang hal ini.

Jadi tidakkah teori ini boleh dipraktikkan dalam menghafal Al-Quran atau subjek pelajaran kita? Kenapa tidak seeskali kita mengamalkan memasang audio bacaan Al-Quran di bilik kita atau di mana-mana sahaja seperti mana kita selalu mendengar lagu sehingga terhasilnya memori yang kuat pada ayat-ayat kalamullah sebagaimana ingatan kita pada lirik lagu tadi?

Bahkan, Dr.Faris pun selalu berpesan kepada kami pelajarnya untuk membaca dahulu sesuatu subtopik sebelum waktu kuliah dan selepasnya iaitu ulangkaji kembali subtopik yang telah diajar dalam hari itu juga. Itulah antara rahsia kejayaan Dr.Faris yang merupakan seorang pelajar yang sangat cemerlang semasa zaman pelajarnya.

Setiap orang mempunyai caranya yang tersendiri dalam menguatkan hafalan dan saya yakin segala ingatan dan kefahaman itu tidak datang melainkan daripada Allah SWT. Oleh sebab itu jangan jemu berdoa pada-Nya moga terus dikurniakan kefahaman yang tinggi dan ingatan yang kuat dalam mempelajari sesuatu ilmu yang bermanfaat dan moga jua difasihkn lidah dan ditajamkan ingatan dalam membaca, mentadabbur, dan menghafal kalam suci Allah, Al-Quran al-Kareem.

Alhamdulillah atas segala nikmat ini. Lantas langkah usaha ke arah ini adalah dengan memupuk dan mencipta kerajinan dalam diri untuk sentiasa melazimi bacaan Al-Quran, mengulangkaji pelajaran, dan mengulang balik kalimah-kalimah toyyibah supaya ingatan lebih kuat. Percayalah! Pengulangan menguatkan ingatan. 

Ayuh! Lihat, fikir, amal.....Wallahu a'lam.

The Principle of Brotherhood


Assalamualaikum to all the viewers of this lihat,fikir, amal blog. May Allah bless us all in every moment we are still in this world. Today I would like to write about the principle of  brotherhood or what we usually call that, is ukhuwah. On the other hand, what is the basic in ukhuwah. Every people always talk about ukhuwah, ukhuwah and ukhuwah but do you know what ukhuwah is it?

My murobbi said to me and my friends in a liqo' last week. She told me that there are three important things in the principle or concept of ukhuwah. Firstly, سلامة الصدر  (salaamatun sodri) or be positive to our friends' wrong doing and their manners. Also we try to consider and accept difference thinking and views by our friends and us.

Secondly, another principle of ukhuwah is توازن  (tawazun) or we call balance and fairness to our friends. It happens in order to balance our priority to this friend and other friends without any difference and hurt each another though one of our friend is poor, not smart, or ugly. But we try to befriend with them fairly no matter who and how are them.

Last but not least is إثار (ithar) or the easiest meaning of this principle is put the priority of our friends more than ours. We are willing to sacrify anything such as our money, time, and maybe our life for our friends. But This principle is the most important and it is the fisrt class of ukhuwah.

These three principles of ukhuwah seem easier to practice, right? You are wrong if you say like that. They are seem very easy, but in fact there are a lot of difficults to do that things. But, they will be very easy if you appriciate and know the value of ukhuwah in a muslim's life with strong faith in ourselves.

What has Allah SWT says in Al-Quran about ukhuwah? Allah says: "The Believers are but a single Brotherhood" [Surah Al-Hujurat verse 10]

Allah's Mesengger (may the peace and blessings of Allah upon him) also said about ukhuwah: "A muslim is the brother of another muslim, so he could not opress him, forsake him, or despise him".

So, for the conclusion, lets together appreciate our friends and befriends with them kindly and love them through the bottom of our heart. Why we should to do like that? It's because we are muslims. Love ukhuwah and brotherhood  in life of a muslim is the best proof that you love Allah SWT and the Prophet Muhammad SAW.

May Allah bless us and give us His rahmah and berkah in our life with du'a and hope that may Allah always give us opportunity to continue our ukhuwah with all muslims lovely and happily till Jannah, insya Allah....Wallahu a'lam.

p/s: Sorry for the really broken grammar...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...