Pengulangan menguatkan ingatan


Alhamdulillah, tetiba keseronokan dan kebahagiaan hadir dalam jiwa ini. Semasa kelas subjek Usul Fiqh 1 semalam, saya tersedar bahawa pensyarah saya yang comel tetapi sangat hebat iaitu Dr.Faris Mar'i telah mengulang subtopik mahkum fih dan mahkum alaihi buat kali yang ketiga. Walaupun masih tidak faham dan ingat secara keseluruhan, tetapi gambaran tajuk itu sangat jelas. Mana tidaknya, tiga kali Dr.Faris mengajar saya tajuk itu, tiga kali saya mencatat perkara yang sama, tiga kali mendengar perkara yang sama. Hasilnya, kefahaman dan ingatan lebih mantap.

Pernah atau tidak anda mendengar sesuatu lagu? Saya pasti semua dari kalangan kita pernah kan?Dan apabila kita meminati sesuatu lagu, kita akan terus dengar dan dengar dan dengar lagu itu. Tanpa sedar, kita tidak perlu bersusah payah menghafal liriknya, bahkan secara automatik, fasih sahaja lidah kita mengalunkan lirik lagu itu dengan sebutan yang tepat. Kerana apa? Pengulangan mendengar dan menyanyi lagu itu.

Itu hanya teori yang tiba-tiba datang ilhamnya dari Allah untuk saya nukilkan di sini. Alhamdulillah. Sejak itu, saya berpegang kepada sesuatu pengulangan mampu menjana hafalan yang kuat walaupun sebelum ini kita sudah maklum ramai pakar motivasi mengatakan tentang hal ini.

Jadi tidakkah teori ini boleh dipraktikkan dalam menghafal Al-Quran atau subjek pelajaran kita? Kenapa tidak seeskali kita mengamalkan memasang audio bacaan Al-Quran di bilik kita atau di mana-mana sahaja seperti mana kita selalu mendengar lagu sehingga terhasilnya memori yang kuat pada ayat-ayat kalamullah sebagaimana ingatan kita pada lirik lagu tadi?

Bahkan, Dr.Faris pun selalu berpesan kepada kami pelajarnya untuk membaca dahulu sesuatu subtopik sebelum waktu kuliah dan selepasnya iaitu ulangkaji kembali subtopik yang telah diajar dalam hari itu juga. Itulah antara rahsia kejayaan Dr.Faris yang merupakan seorang pelajar yang sangat cemerlang semasa zaman pelajarnya.

Setiap orang mempunyai caranya yang tersendiri dalam menguatkan hafalan dan saya yakin segala ingatan dan kefahaman itu tidak datang melainkan daripada Allah SWT. Oleh sebab itu jangan jemu berdoa pada-Nya moga terus dikurniakan kefahaman yang tinggi dan ingatan yang kuat dalam mempelajari sesuatu ilmu yang bermanfaat dan moga jua difasihkn lidah dan ditajamkan ingatan dalam membaca, mentadabbur, dan menghafal kalam suci Allah, Al-Quran al-Kareem.

Alhamdulillah atas segala nikmat ini. Lantas langkah usaha ke arah ini adalah dengan memupuk dan mencipta kerajinan dalam diri untuk sentiasa melazimi bacaan Al-Quran, mengulangkaji pelajaran, dan mengulang balik kalimah-kalimah toyyibah supaya ingatan lebih kuat. Percayalah! Pengulangan menguatkan ingatan. 

Ayuh! Lihat, fikir, amal.....Wallahu a'lam.

0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...