Critical thinking

Ramai orang agak takut apabila disebut tentang kritis, pemikiran luar biasa, critical thinking.
Bedasarkan pengalaman saya ramai yang teruja dan ingin mengambil manfaat dengan orang-orang yang sebegini tapi tak ramai yang bercita-cita untuk menjadi seorang yang kritis dalam berfikir. Seorang yang mampu berfikir 360 darjah dari pelbagai dimensi dan sudut.

Tetapi, apa yang kita inginkan daripada insan sebegini ialah yang mana mampu mengimplementasikan apa yang difikir, bukan hanya dengan kata-kata yang bernas, idea yang mencambah, tapi tiada apa yang mampu diubah. Insan sebegini yang kita ingin lahirkan. Sepertimana heboh dan hangat diperkatakan ramai orang zaman sekarang ialah generasi ulul albab. Yang mana akidahnya mantap, ibadah dan akhlaknya seiiring ajaran al-Quran dan Sunnah, bahkan fikirannya yang cuba membawa perubahan besar dan berkualiti buat ummah.

Saya juga bercita-cita ke arah itu. Dalam penulisan dan post-post di muka buku, sedaya mungkin saya cuba membawa persepsi yang berlainan daripada kebiasaan saya selama ini. Saya hendak cuba membuka minda saya dan anda semua supaya sesuatu yang dibaca bukan sekadar luahan perasaan dan suka-suka tetapi ada makna disebaliknya.

Saya pernah menulis berkenaan cinta, hati dan perasaan dalam penulisan saya dalam keadaan sengaja untuk meneliti sendiri sejauh mana tarikan orang lain terhadap penulisan tersebut. Saya cuba pula menulis dan berkongsi tentang sesuatu yang bersifat agak berat untuk dibaca dan ditelaah. Sesuatu yang 'membosankan' pada hakikatnya. Kemudian, saya bandingkan kedua-dua jenis penulisan itu.

Saya bukan sahaja memerhati dari pihak saya sahaja, bahkan dari pihak lain juga. Saya dapati kebanyakan orang meminati penulisan yang berbentuk santai, ringan dan tidak membabitkan aspek pemikiran. Tetapi ramai juga yang sangat suka penulisan yang berbentuk politik, isu semasa, dan sesuatu yang 'kritis'. Namun, dari sudut halaman saya sendiri, ramai yang lebih gemar meng'like' sesuatu berkenaan perasaan berbanding isi-isi pebincangan dan keagamaan.

Dari segi fitrahnya pasti kita semua menyukai sesuatu yang tidak membebankan dan happy go lucky. Tetapi pada era ini, pelbagai isu yang timbul melibatkan ummah kita. Pada zaman ini terlalu banyak hujah dan penulisan-penulisan yang syubhah dari sudut kesahihannya tidak kira dari aspek agama, politik, mahupun hal ehwal semasa yang sangat memerlukan golongan yang berfikiran ke hadapan untuk menagkis segala kepalsuan pada era 'kemuncak' ini.

Jadinya, bukanlah saya menulis tentang ini untuk mengatakan saya ini seorang yang berfikiran kritis. Tidak! Cumanya saya ingin mengajak diri saya dan kalian untuk sama-sama membawa diri kita ke 'dunia' yang berbeza daripada kebiasaan. Memang payah bagi diri saya sendiri untuk menjadi seorang yang sebegitu, tapi mengapa tidak kita mula dari sekarang. Mula membaca bahan-bahan yang berat jauh dari unsur perasaan yang mendayu-dayu. Mula menulis sesautu yang berfikrah tetapi dalam bentuk yang santai.

Ingat, hujah perlu dilawan hujah. Janganlah kita apabila golongan intelektual Barat atau sekufu dengan mereka menghentam Islam, kita menentang dengan memaki hamun tanpa usul dan hujah kukuh tapi kita ingin menyatakan kebenaran itu kepada semua manusia di dunia ini. Namun, mereka amat mudah mematah hujah kita kembali hanya kerana mereka mampu berfikir secara luar biasa sekaligus menarik minat orang lain terhadap mereka.

Fikiran yang kritis yang disertai idea yang mantap berdalilkan al-quran dan sunnah sangat diimpikan dunia hari ini. Muslim ideal atau protaz atau ulul albab atau apa-apa sahaja gelaran sanagt diidamkan ummah hari ini. Cuma, tinggal lagi usaha kita ke arah itu.

Berani, rain mengkaji, yakin diri dan ketaqwaan serta tawakkal pada Allah antara sikap yang perlu ditonjolkan. Allah tidak menjadikan hamba-Nya sia-sia. Otak manusia yang mempunyai berjuta-juta trillion sel yang mampu menterjemah buah fikiran yang bernas perlu dinikmati denagn keimanan. Semoga Allah merahmati kita semua dengan segala nikmat-Nya pada kita.

Road to Ramadhan! Road to a critical thinking person!!

0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...