Isu Arab Spring

Arab Spring : Isu yang semakin hari semakin panas dibincangkan. Isu yang menggambarkan kebangkitan Arab yang jelas menunjukkan kepada kita bagaimana satu-satu pemimpin negara Arab digulingkan akibat revolusi ini.

Kita dapat menyaksikan Presiden Tunisia, Ben Ali digulingkan pemerintahannya oleh rakyat pada Januari 2011 diikuti Hosni Mubarak, Presiden Mesir pada Februari 2011, kemudiannya Presiden Libya, Muammar Gaddafi gugur pimpinannya pada Ogos 2011.

Kini dunia melihat pergolakan hebat rakyat Syria berusaha menumpaskan manusia bertopengkan singa, Bashar Al-Assad dan adakah nasib yang sama bakal menimpa pimpinannya??

Tidak dinafikan bibit-bibit pergolakan telah pun bermula di negara Arab seusai sahaja jatuhnya Khilafah Uthamniyyah pada 1924 sehinggalah sekarang. Apapun, sebenarnya rakyat tidak bodoh dalam menilai prestasi pimpinan kerajaan. Besar kemungkinan, kesilapan dalam memerintah itulah yang membawa kepada Arab Spring.

Isu rasuah, makan harta rakyat, sistem pendidikan yang lemah, menyekat hak kebebasan dan banyak lagi merupakan antara penyebab kepada revolusi arab ini.

Negara Arab kini semakin runcing dengan kebangkitan rakyat yang inginkan perubahan. Umat Islam juga tidak lagi duduk diam apabila Nabi s.a.w tercinta dihina. Rakyat tidak lagi dungu dalam mengikut rentak penipuan pemimpin.

Malaysia Spring?? Bibit-bibitnya sudah pun muncul baru-baru ini. Adakah Malaysia bakal menerima satu revolusi hebat?? Wallahu a'lam.

Kita tunggu dan lihat. Sama-sama muhasabah dan persiapkanlah jati diri Muslim sebenar dalam mendepani arus kehidupan yang teramat mencabar ini.

Sesungguhnya pengakhiran kehidupan yang terindah ialah apabila diri kembali kepada Sang Pencipta, Allah azza wajalla. Sekian, wallahu a'lam.


0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...