Jangan biarkan hati kosong


Hari ini Allah izin untuk mendapat pengisian daripada seorang kakak yang saya cukup kagumi. Kelembutannya, tutur katanya, segala gerak lakunya mendorong saya mengikut jejaknya. Banyak input dan sentuhan rohani yang dikongsinya, antaranya ialah berkisarkan ciri-ciri ulul albab yang mana Allah ada menyebut berkenaan orang mukmin yang senantiasa mengingati Allah dalam bangunnya, duduknya dan baringnya. Subhanallah.

Begitu juga kita sebagai manusia, seorang muslim yang berhajat kepada darjat mukmin. banyak benda yang kita lakukan sehari-hari, adakah mampu mengaitkannya dengan ketuhanan? Dalam kerja buat kita, amalan kita, kebajikan kita, tugasan kita, ilmu dan semuanya...mampukah kita membawa diri kita pada Tuhan? Dapatkah dengan itu kita dekat pada-Nya atau semakin jauh?

Alangkah ruginya apabila seorang yang sentiasa aktif dan komited dalam menguruskan persatuan, pekerjaan, atau apa-apa gerak kerja  Islam, namun dibiarkan hatinya kosong dan gersang begitu sahaja tanpa apa-apa yang boleh menyentuh hati padaTuhan. Maka apabila tiada ruang bersih yang menyelinap di dalam hati, mulalah manusia ini mencari sesuatu yang lain untuk menjadi kepuasannya.

Dalam surah Al-Anfal, Allah menyebut bahawa apabila orang mukmin itu disebut padanya kalimah Allah, maka bergetarlah hatinya. Dalam ayat ini, Allah tidak mengatakan 'apabila mereka menyebut', tetapi perkatan ذكر  itu merupakan atas wazan mabni lil majhul (على وزن مبني للمجهول) yang bermaksud 'apabila disebut padanya', hatinya gementar akan Tuhannya, lantas cuba bayangkan apabila dia sendiri yang menyebut kalimah suci Allah itu??

Ternyata, peringatan ini walaupun ringkas tetapi sungguh membekas. Diri ini selalu alpa, lupa, maka janganlah jemu mendapat peringatan dan mengingatkan orang lain agar hati-hati kita semua sentiasa penuh dan kenyang dengan ingatan pada Rabb yang Maha Membolak-balikkan hati. Moga dijentik hati kita pada syukur dan dipalingkan daripada kufur.

~Moga Allah redha diriku dan kalian semua~

0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...