Sahabat saya susah tetapi senang!


Baru-baru ini ditakdirkan Allah uji saya dengan masalah kewangan, sedikit kesempitan waktu itu. Ayah kata, "Biasalah, belajar agama ni, macam-macam ujian tiba". Moga Allah memberi kekuatan, mengampuni dosa dan memelihara iman atas ujian yang menimpa ini.

Tetiba, saya terfikir, baru sedikit Allah bagi ujian, kita dah nak melatah. Astaghfirullah. Saya kagum dengan sahabat-sahabat seperjuangan yang tidak berpeluang mendapat dermasiswa zakat dan hanya bergantung pada kewangan keluarga untuk menampung pengajian di Jordan yang nilai mata wangnya lebih tinggi berbanding Mesir dan Malaysia.

Mereka jika hendak dibandingkan dengan saya, saya lagi beruntung. Walaupun diduga dengan sistem perjanjian dermasiwa, saya masih ada ibu ayah yang bekerja tetap dan pendapatan mereka sangat cukup untuk menanggung saya dan adik. Namun, ramai sahabat saya di sini tidak sebegitu. Mereka anak buruh, anak peniaga, yang mana sumber pendapatan sekadar cukup-cukup makan.

Saya bertanya, bagaimana kehidupan kalian dengan keadaan keluarga kalian sekarang??

Senang dan tenang!! Kalau duit banyak tapi hati tak tenang pun meletihkan hidup. Bagi kami, rezeki itu sentiasa ada. In sha Allah, cukup selagi mana kita menggantung tinggi harapan pada Allah.

Saya terpana...

Saya pun melihat kekadang kehidupan lebih senang, tidak susah dan tidak berkira-kira melabur wang sepanjang permusafiran ilmu ini.

Terlupa seketika saya. Jelas dan nyata hikmah Allah uji sedemikian adalah untuk menarik kembali hati dan pergantungan seorang hamba itu pada Allah semata-mata iaitu Tuhan yang sebaik-baik pemberi rezeki.

Teringat saya hikmah Allah menarik dua insan tercinta Nabi SAW yang selama ini menjadi pendokong setia baginda di kala waktu genting itu. Walau sekuat mana sokongan mereka pada baginda dalam membantu agama Allah, ternyata Allah ingin mengingatkan hamba-Nya bahawa Dialah sebaik-sebaik tempat kembali, tempat bergantung dan berharap.

Moga Allah merahmati kita, mengampuni dosa kita dan sentiasa meletakkan Allahsebagai cinta hati kita yang utama. Dengan cinta-Nya lah, kita sandarkan cinta pada makhluk-Nya.
Wallahu a'lam.

0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...