Teruskan langkah, jangan lemah!

Kadang-kadang, aku merasakan aku ni lambat daripada kawan-kawan yang lain. Orang lain dah baca buku sekian-sekian, kita baru nak bertatih nak baca. Kadang-kadang orang lain dah kupas cabang ilmu ini, ilmu itu, kita baru sahaja nak memulakan kajian. Kadang-kadang orang lain dah hadam subjek ni, kita pula baru sahaja nak mula faham.
Cemburu...Sedih pun ada. Lambat! Lembap!
Alahai manusia! Ada yang jenis aktif kehadapan, ada pula yang agak lambat. Tapi yang agak 'lambat' ini istimewa kerana dia sentiasa bercita-cita untuk menjadi persis rakannya yang pantas. Dia cuba untuk ikut jejak itu, dia hendak maju!
Jadi, hakikatnya, janganlah pernah rasa terlambat. Kata orang, lebih baik lambat daripada kita langsung tidak punya kesedaran untuk membaca buku, mengkaji perkara baru, dan membincangkan sesuatu ilmu.
Sekurang-kurangnya, terdetiknya hasrat untuk cuba mengubah prestasi diri terhadap ilmu merupakan suatu petanda positif. Percayalah! Kita boleh melangkah ke arah yang lebih baik lagi.
Jangan pernah merendah diri merasakan sudah terlambat kerana tidak semestinya kita tidak boleh mempercepat langkah. Ingatlah! Kuncinya hanya satu. Terus melangkah untuk  belajar. Barangkali suatu masa, perasaan lemah semangat dan putus asa itu tetap hadir, tetapi itu smua adalah fitrah manusia.
Sesungguhnya manusia itu diciptakan lemah!
Tetapi Allah menyebut :
لا تقنطوا من رحمة الله
"Dan janganlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah"
Oleh sebab itu, teruskan langkah, lawan rasa lemah itu, kerana di sebaliknya tercipta sebuah kekuatan dan kesungguhan untuk terus maju jaya!
فتستقم كما أمرت!!!

Kasih Sayang Sesama Muslim

Hari itu raya pertama Aidiladha 1435H. Usai ziarah ke rumah sahabat-sahabat Melayu sekitar Mu'tah, Jordan, Kak Shikin mengajak kami ke rumah kawan Pattani Thailand yang tidak jauh daripada kawasan rumah Melayu. Kak Shikin pun merupakan mahasiswi Pattani Thailand merangkap ahli bayt kami.

Meriah kami disambut sejak di muka pintu lagi. Hidangan roti canai hasil air tangan salah seorang sahabat Pattani atau lebih mesra dikenali sebagai Kak Hasanah menjadi juadah raya kami hari itu. Enak rasanya sambil dicicah dengan kuah kari dan susu pekat manis.

Rumah Kak Hasanah riuh dengan gurauan dan hilai ketawa rakan-rakan Thailand, seronok melihat mereka gembira di hari raya yang sama-sama meraikan kami sahabat dari Malaysia. Sebelum pulang, sempat Kak Hasanah memberikan sedikit cenderahati berupa gula-gula yang dibungkus cantik beserta kad ucapan kecil tertulis padanya, 'Selamat Hari Raya Idil Adha 1435H'. 

Kelihatannya hadiah kecil itu biasa-biasa sahaja, tetapi pemberian dan layanan  mereka cukup membekas di hati.
Benarlah seperti mana sabda Rasulullah s.a.w :
"تهادوا تحابوا"
Maksudnya, hendaklah kalian saling memberi hadiah, nescaya kalian akan saling mengasihi.
(Hadis riwayat Bukhari dalam kitab al-Adabul Mufrad)

Sepanjang empat tahun di Mu'tah Jordan, hampir setiap tahun saya berpeluang menziarahi rumah sahabat Pattani, sama ada dijemput oleh mereka, ataupun atas inisiatif kawan-kawan Melayu untuk menjalinkan ukhuwah dan mahabbah dengan mereka.

Ternyata, layanan mereka meraikan tetamu cukup hebat. Walaupun berbeza loghat dan dialek percakapan, tetapi, kami senang bertukar-tukar pendapat, bercerita perihal keluarga, budaya dan negara masing-masing. Walaupun kekadang, soal kewangan mereka tidaklah sebaik kami, pelajar Malaysia, tetapi sifat murah hati mereka sangat pantas dicontohi.

Terasa ukhuwah sesama saudara Muslim seperti mana yang dianjurkan Islam, إنما المؤمنون إخوة...Sesungguhnya sesama Mukmin itu bersaudara. Biarpun berbeza negara, tetapi di saat senang, kami sama-sama mengecap nikmat rezeki kurniaan Tuhan. Di kala susah pula, kami sama-sama membantu walaupun sedikit untuk meringankan beban.

Moga ukhuwwah ini bukan di bumi Jordan sahaja, tetapi terus utuh walau di mana-mana kita berada, bahkan dengan sesiapa sahaja saudara Muslim di seantero dunia.

Wallahu a'lam.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...