Solat Subuh dulu ye!!


Salam mahabbah buat semua pengujung dan follower laman ini, semoga diberkati selalu. Semasa saya menghadiri satu kelas tambahan Ulum Quran, ustaz yang mengajar itu membawakan satu kisah buat kami. Kisah ini berkenaan seorang pensyarah yang agak syadid dan beliau dikatakan boleh mengetahui sesuatu yang tidak dapat dijangkakan oleh para pelajar.

Suatu hari, seorang pelajar perempuan masuk lewat ke kelas pensyarah tadi. Dalam kelam kabut budak itu ingin masuk ke kelas tetapi sempat ditahan oleh pensyarah tadi. Tiba-tiba, pensyarah itu menyuruh perempuan tadi solat Subuh terlebih dahulu sebelum masuk ke kelas. Pelajar perempuan itu sangat terkejut. Rupa-rupanya, disebabkan dia bangun lewat daripada tidur kerana sudah kelewatan ke kuliah, dia tidak sempat menunaikan solat Subuh dan hal ini diketahui oleh pensyarah tadi.

Tatkala mendengar kisah itu, saya sangat kagum dengan pensyarah itu. Dalam fikiran saya, pensyarah itu semestinya seorang yang mempunyai hubungan yang kukuh dengan Allah sehingga Allah mengurniakan kelebihan sebegitu kepada beliau. Saya masih belum berkesempatan untuk menuntut ilmu dengan beliau, tetapi saya amat berharap suatu masa nanti saya diberi peluang bertemu empat mata dengan beliau.

Apapun, semoga kisah yang saya kongsikan dapt menjadi pengajaran buat semua. Jangan sesekali meninggalkan solat walau apa cara sekalipun. Sekalipun orang lain tidak nampak dan tahu perbuatan anda, tetapi Allah itu Maha Mengetahui. Selamat beramal.....Wasssalam, wallahu a'lam.

0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...