Filem Realiti Kehidupan

Hari itu saya duduk santai-santai di rumah dan sambil-sambil berehat sempat melayan filem Melayu yang bertajuk 'Lapan Jam'. Filem yang berkisarkan kehidupan seorang anak lorong bernama Alang yang dibesarkan dalam suasana yang kurang kondusif menyebabkan dia kurang menjadi seorang 'manusia'. Dia kemudian ditakdirkan menjadi anak yatim piatu dan selalu diburu oleh orang jahat. Akibat mengalami penyakit mental, dia telah membunuh kekasihnya sendiri dan akhirnya dihukum gantung sampai mati.


Dahulu, saya pernah menonton satu dokumentari yang diterbitkan oleh Al-Jazeera. Dokumentari yang mengisahkan pengakuan benar seorang gadis remaja tentang kehidupannya di lorong hitam Kuala Lumpur, Chow Kit. Gadis yang bernama Ida ini hidup dalam keadaan yang susah dari kecil hingga besar ditambah pula dengan tekanan keluarga yang miskin menyebabkan dia pernah terlibat dengan dadah dan kehidupan sosial yang teruk.
link video

Kedua-dua video filem dan dokumentari yang saya tonton ini merupakan antara realiti kehidupan masyarakat di Malaysia. Kedua-dua watak utama dalam video tersebut sedar akan kehidupan mereka dan memang mempunyai niat dan hasrat serta harapan yang tinggi untuk berubah ke arah kehidupan yang lebih baik. Walaupun tak banyak nilai baik dalam video ini yang boleh kita contohi, namun bagi saya nilai 'mahal' yang ditonjolkan itu ialah nilai kehidupan yang sebenar.

Jika anda menonton kedua-dua filem ini, suka untuk saya mengajak kalian merenung sejenak kenapakah dalam filem ini kita menyaksikan harapan manusia hanya tinggal kenangan? Cita-cita untuk berubah itu pula hanya terkubur begitu sahaja? Bagaimana pula apabila kita yang perlu menghadapi dan mendepani mereka secara langsung yang mana kita merupakan salah satu watak yang melengkapi drama kehidupan mereka? Apa yang bakal kita lakukan?

Walaupun anggapan itu tidak akan terjadi dan kita takkan pernah berjumpa dengan realiti kehidupan seperti itu, tetapi siapakah yang akan membantu golongan seperti ini? Siapa??

Hayati! Simpati! Empati! Dakwah!

Itulah yang tiada pada mereka. Mereka tidak dibawa ke arah itu. Tiada yang sudi menyelongkar hati mereka yang meronta-ronta ingin dibelai dengan belas dan rahmat. Tiada sesiapa yang membantu golongan seperti ini jauh sekali ingin mendekati dan membawa mereka kepada hidup bertuhan. Hidup yang bersandarkan matlamat kepada akhirat yang menjanjikan ketenangan yang abadi. Tiada!! 

Saya terfikir seketika. Andai situasi ini benar-benar terjadi kepada saya, mampukah saya menjadi wasilah kepada hidayah Allah buat mereka? Bolehkah saya membantu mereka berubah? Dapatkah saya salurkan kebaikan dan ketenangan yang diingini mereka selama ini?
~Itu juga yang saya ingin kalian tanyakan pada diri dan iman kalian~

" Takkan kau nak masuk syurga sorang-sorang dan takkan nak biar je orang lain masuk ke dalam neraka?"

Jom persiapkan diri. Siapa lagi yang akan mendepani masyarakat seperti ini kalau bukan kita. Bersatulah, berjemaahlah, supaya kita kuat dan teguh, agar kefahaman dan fikrah kita terpandu, untuk kita menuju jalan dakwah ini membawa kepada Tuhan Yang Satu.

Wallahu a'lam.



1 comments:

Komen daripada seorang sahabat tentang post kali ini.
Kak Kaktus : "Salam alaik. Yang tiada pada mereka adalah dakwah, itu yg plg tepat sy kira. Rasa empati simpati kebanyakan kita ada, tp rasa ingin menyantun , mendekti jarang dari kita yang ada."

Yup, kak kaktus, DAKWAH itu pointnya..terima kasih atas responnya, alhamdulillah andai masih ada sisa empati dan simpati, tapi sangat rugi andai hatinya kaku membeku tanpa merasa apa-apa

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...