Teruskan langkah, jangan lemah!

Kadang-kadang, aku merasakan aku ni lambat daripada kawan-kawan yang lain. Orang lain dah baca buku sekian-sekian, kita baru nak bertatih nak baca. Kadang-kadang orang lain dah kupas cabang ilmu ini, ilmu itu, kita baru sahaja nak memulakan kajian. Kadang-kadang orang lain dah hadam subjek ni, kita pula baru sahaja nak mula faham.
Cemburu...Sedih pun ada. Lambat! Lembap!
Alahai manusia! Ada yang jenis aktif kehadapan, ada pula yang agak lambat. Tapi yang agak 'lambat' ini istimewa kerana dia sentiasa bercita-cita untuk menjadi persis rakannya yang pantas. Dia cuba untuk ikut jejak itu, dia hendak maju!
Jadi, hakikatnya, janganlah pernah rasa terlambat. Kata orang, lebih baik lambat daripada kita langsung tidak punya kesedaran untuk membaca buku, mengkaji perkara baru, dan membincangkan sesuatu ilmu.
Sekurang-kurangnya, terdetiknya hasrat untuk cuba mengubah prestasi diri terhadap ilmu merupakan suatu petanda positif. Percayalah! Kita boleh melangkah ke arah yang lebih baik lagi.
Jangan pernah merendah diri merasakan sudah terlambat kerana tidak semestinya kita tidak boleh mempercepat langkah. Ingatlah! Kuncinya hanya satu. Terus melangkah untuk  belajar. Barangkali suatu masa, perasaan lemah semangat dan putus asa itu tetap hadir, tetapi itu smua adalah fitrah manusia.
Sesungguhnya manusia itu diciptakan lemah!
Tetapi Allah menyebut :
لا تقنطوا من رحمة الله
"Dan janganlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah"
Oleh sebab itu, teruskan langkah, lawan rasa lemah itu, kerana di sebaliknya tercipta sebuah kekuatan dan kesungguhan untuk terus maju jaya!
فتستقم كما أمرت!!!

0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...